Organisational Identity Audit : Aligning Vision, Culture and Image of a Finnish Digi-tal Innovation Hub
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitaaliset innovaatiokeskittymät (DIH) ovat usean organisaation muodostamia ekosysteemejä, joiden tehtävänä on auttaa erityisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä hyödyntämään uusia digitaalisia teknologioita tuotekehityksessään. Alueellisesti toimivat hubit tyypillisesti keskittyvät tiettyyn teknologiseen erikoisosaamiseen, kuten tekoälyyn tai robotiikkaan, tuoden yhteen alan asiantuntijoita, tutkimuslaitoksia sekä rahoittajia. Innovaatiokeskittymät tarjoavat yrityksille testiympäristöjä tuotekehitykseen ja pilotointiin, erilaisia rahoitusmalleja, koulutuspalveluja sekä pääsyn laajaan asiantuntijaverkostoon. Käsitteenä Digital Innovation Hub on suhteellisen uusi, jonka vuoksi määritelmä ei ole vakiintunut teollisuudessa ja pk-yritysten keskuudessa. Samanaikaisesti Euroopan komissio aikoo rahoittaa jatkossa jäsenmaidensa DIH verkostoa tukeakseen pk-sektorin digitalisaatiota. Tämän vuoksi tutkimuksen aiheena on DIH:en organisaatioidentiteetti ja sen vaikutukset brändiin.
Pro gradu tutkielmassa sovelletaan Hatch ja Schultzin (2008) kehittämää auditointimallia suomalaiseen digitaalisen innovaatiokeskittymään. Mallin hypoteesi perustuu olettamukseen, jonka mukaan vahva organisaatioidentiteetti perustuu strategisen vision, organisaatiokulttuurin sekä organisaation sidosryhmien mielikuvien väliseen johdonmukaisuuteen. Näiden osa-alueiden välinen vahvuus heijastuu myös brändin vahvuutena; mitä organisaatio edustaa, tekee ja viestii. Pro gradun tutkimuskysymykset ovat: Kuinka tutkia digitaalisen innovaatiokeskuksen organisaatioidentiteettiä ja, kuinka johdon vision, organisaatiokulttuurin sekä ulkoisten sidosryhmien välisiä epäjohdonmukaisuuksia voidaan identifioida viestinnän tehostamiseen.
...
Digital Innovation Hubs (DIHs) are multi-organisational ecosystems designed to support especially small and medium-sized enterprises (SMEs) to uptake digital technologies across Europe. These regional one-stop-shops are ecosystems of organisations and experts around specific technological competence. DIHs offer companies, especially SMEs, a variety of services that support companies to test new technologies, funding resources, training services, and access to a network of experts. As the concept of DIH is fairly new, the European Commission will continue to support financially these hubs in member states. One challenge is that DIHs are not widely recognized within the industry, and little research has been done on the organisational identity and branding of Digital Innovation Hubs.
The model developed by Hatch and Schultz (2008) suggests that strong identity and thus more effective branding are likely to occur when an organisation has alignment between the managements’ strategic vision, organisational culture, and image of external stakeholders. These three areas are seen as the building blocks of organisational identity, what the organisation is, does, and says. This thesis attempts to test this theory following research questions: How to examine the Organisational Identity of a Digital Innovation Hub, and secondly, can potential misalignments between vision, culture, and image be useful to improve Digital Innovation Hubs communication efforts
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digital transformation through e commerce in Finnish small and medium sized enterprises : a multi-case study
Peltola, Olli (2022)Digitaalinen transformaatio verkkokaupan kautta on ollut suosittu tutkimusaihe jo yli vuosikymmenen ajan. Viimeaikainen Covid-19-pandemia vauhditti monien yritysten verkkokauppakehitystä, sillä ne joutuivat siirtymään ... -
Internalization of Finnish small- and medium-sized enterprises providing professional services to Russia
Salii, Elena (2019)The topic of this master‟s thesis is the entry of small- and medium-sized Finnish companies providing professional services, to the Russian market. Small- and medium-sized enterprises (SMEs) are the vital part of Finnish ... -
Driving profitable growth in small and medium-sized enterprises : exploring the role of strategic decision-making
Jokinen, Juuso (2023)Suomen talouden elpyminen vuonna 2008 alkaneen finanssikriisin ja COVID-19-pandemian jälkeen perustuu suurelta osin pienten ja keskisuurten yhtiöiden (pk-yhtiöiden) menestykseen. Vaikka pk-yhtiöiden menestystekijöitä on ... -
Digital transformation of SMEs : drivers, challenges, and strategies
Karppinen, Santtu (2024)Digitaalinen transformaatio on noussut viime vuosien aikana tärkeäksi tutkimuskohteeksi monilla aloilla. Etenkin COVID-19 pandemian seurauksena kyseinen prosessi nousi organisaatioiden ja tutkijoiden tietoisuuteen. ... -
Building a business intelligence capability for small and medium sized enterprises
Piirto, Sanna (2021)Sekä tieteellinen tutkimus että käytännön kokemus ovat viime vuosina valottaneet Business Intelligencen (BI) hyötyjä, kuten kustannussäästöjä, parantunutta tehokkuutta sekä lisääntynyttä ymmärrystä kumppaneista. Vaikka ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.