Osallisuuden näyttäytyminen esiopetuksen oppimissuunnitelmissa
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Osallisuuden käsite ilmaistaan useasti varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja perusopetuksen opetussuunnitelmissa. Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan lapsen osallisuutta halutaan edistää monin eri tavoin, kuten näkemyksien ja mielipiteiden ilmaisun tukemisella, lasten ideoiden ja aloitteiden huomioimisella sekä esiopetusryhmän päätöksentekoon ja erilaisiin työtehtäviin osallistumisen kokemuksilla. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyy esiopetuksen oppimissuunnitelmissa.
Tutkimus sijoittuu varhaiskasvatuksen ja esikoulun ympäristöihin sekä siellä tapahtuvaan oppijakeskeiseen tukeen ja arviointiin. Tutkimusaineiston muodosti kahdeksan esiopetuksen oppimissuunnitelmaa. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että esiopetuksen oppimissuunnitelmissa on pyritty ottamaan huomioon lasten osallistaminen. Näissä oppimissuunnitelmissa lapsia on osallistettu vastaamaan kysymyksiin, jotka ovat koskeneet heidän käsityksiään, itsensä arviointia, tulevaisuuden näkökohtiaan ja tavoitteitaan.
Tutkimusaineiston analyysin perusteella voidaan päätellä, että itsearvioinnin osuus on suurimmassa roolissa esiopetuksen oppimissuunnitelmien lasta osallistavien ilmausten joukossa. Oppimissuunnitelmien lasta osallistavat kysymykset ovat koskeneet lapsen tulevaisuuden näkökohtia, itsensä arviointia, tavoitteita ja käsityksiä. Lapset ovat osassa oppimissuunnitelmia saaneet jättää suunnitelmiin konkreettisen kädenjälkensä allekirjoituksensa tai piirtämänsä oman kuvan kautta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Moniammatillisen yhteistyön kirjaaminen ja yhteistyötahojen asemointi esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Kantele, Pauliina; Vehkakoski, Tanja (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2023)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten moniammatilliset yhteistyötahot asemoidaan esi- ja perusopetuksessa laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui 114 oppimissuunnitelmasta ja ... -
Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Palsamäki, Anna-Maria (2022)Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen ... -
Vanhempien osallisuuden kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 1-6 oppimissuunnitelmissa ja HOJKS-asiakirjoissa
Rantala, Anja; Vehkakoski, Tanja (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)Tässä artikkelissa tarkastellaan vanhempien osallisuuden kuvauksia perusopetuksen vuosiluokilla 1-6 laadituissa oppimisen ja koulunkäynnin tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineiston muodostivat 38 oppimissuunnitelmaa sekä 45 ... -
Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
Kärki, Lotta (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien osallisuutta lapsen esi- tai perusopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mistä osallisuuden tavoista vanhempien ... -
"Ninjakirppareita ja murkkukaupunkii..." : fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta
Lamminen, Anu (2016)TIIVISTELMÄ Lamminen, Anu. ”NINJAKIRPPAREITA JA MURKKUKAUPUNKII…” Fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. ...