dc.contributor.advisor | Kuronen, Marjo | |
dc.contributor.author | Tamminen, Topi | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T06:49:18Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T06:49:18Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84386 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, vaikuttaako koulukiusaaminen, niin koulukiusaajana kuin koulukiusattuna, suhtautumiseen oppilashuoltoa (koulukuraattori ja kouluterveydenhoitaja), opettajia ja vertaisia kohtaan. Tarkoituksena on tarkastella koulukiusaamisen vaikutusta luokka-asteittain ja sukupuolittain.
Tutkimuksen näkökulman tarjoaa aiempi tutkimus koulukiusaamisesta ja sen vaikutuksesta niin yksilöön
kuin ryhmäänkin. Tutkimuksessa tarkastellaan koulukiusaamiseen liittyvää lakia. Koulukiusaaminen on
monimutkainen sosiaalinen tapahtuma, joka tapahtuu yleensä koulun henkilökunnan siitä tietämättä.
Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty määrällisiä menetelmiä. Tilastollinen analyysi tehdään
käyttäen faktorianalyysiä, summamuuttujia sekä kaksisuuntaista varianssianalyysia. Tutkimuksen aineiston muodostaa Anne Konun keräämä aineisto “Koulun hyvinvointiprofiili 2017-2018: yläluokat 7-9”. Aineisto on löydettävissä Yhteiskunnallisesta tietoarkistosta. Vastaajien lukumäärä aineistossa on 9980.
Tutkimuksen tulokset osoittavat koulukiusaamisen, niin koulukiusaajana kuin koulukiusattuna, vaikuttavan suhtautumiseen oppilashuoltoa, opettajia ja vertaisia kohtaan negatiivisesti. Koulukiusaajien ja koulukiusattujen luokka-aste ja sukupuoli voivat myös vaikuttaa suhtautumiseen oppilashuoltoa, opettajia ja
vertaisia kohtaan. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Koulukiusaamisen vaikutukset suhtautumiseen oppilashuoltoa, opettajia ja vertaisia kohtaan | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212155642 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | koulukiusaaminen | |
dc.subject.yso | oppilashuolto | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | koulukuraattorit | |
dc.subject.yso | väkivalta | |
dc.subject.yso | opiskelijahuolto | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |