Introducing stress and rhythm : a material package for teaching English word stress, sentence stress, and speech rhythm to Finnish comprehensive school pupils

Abstract
Tämä maisterintutkielma keskittyi siihen, mitä englannin kielen ääntämisen opettamiseen liittyen olisi tärkeää opettaa, ja miten. Taustateoriaan perehtyessä kävi ilmi, että prosodian opettamiseen liittyviä materiaaleja ei esiinny Suomessa käytettävissä oppikirjoissa juurikaan ja yksittäisten äänteiden opettaminen on materiaaleissa suuremmassa roolissa. Tämä on kuitenkin ristiriidassa joidenkin tutkimusten päätelmien kanssa, sillä esimerkiksi Tergueff (2013b) ja Celce-Murcia, Brinton ja Goodwin (1996) toteavat, että prosodisilla piirteillä on mahdollisesti suurempi vaikutus puheen ymmärrettävyyteen, kuin yksittäisillä äänteillä ja niiden mahdollisella väärin ääntämisellä. Näin ollen tämän maisterintutkielman tavoitteena oli luoda materiaalipaketti, joka pyrkii tarjoamaan opettajille ideoita ja tehtäviä prosodisten piirteiden opettamiseen kolmannen luokan englannin kielen oppijoille, sillä prosodisten piirteiden opettaminen tulisi aloittaa jo aloittelevien, mahdollisesti nuorten oppilaiden kanssa. Tämän tutkielman rajatun laajuuden takia tarkemmiksi aiheiksi valikoituivat sana- ja lausepaino, sekä puherytmi. Näiden prosodisten piirteiden opettamiseen keskittyviä tehtäviä ei tämän tutkielman taustakirjallisuuden (esimerkiksi Tergujeff 2013b) mukaan löydy suomalaisista englannin oppikirjoista lähes ollenkaan, mutta niillä on keskeinen rooli ymmärrettävän puheen tuottamisessa, sekä muiden puheen ymmärtämisessä. Sen lisäksi Suomessa tapahtuvaa opetusta peruskouluissa ohjaavassa dokumentissa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 nämä piirteet on mainittu osana englannin kielen opetuksen tavoitteita. Esimerkiksi Tergujeff (2010) on todennut, että Suomessa oppikirjoilla on keskeinen asema opetuksessa ja sen sisällöissä, joten tässä on selkeä ristiriita teorian ja käytännön välillä. Näistä syistä tämä materiaalipaketti pyrkii tarjoamaan tehtäväideoita prosodisten piirteiden opettamiseen suomalaisissa peruskouluissa. Materiaalipaketin tehtävät etenevät kontrolloidusta yhden piirteen opettamisesta vapaampaan tuottamiseen ikä- ja taitotasoluokka huomioon ottaen. Jokainen tehtävä sisältää myös esimerkiksi orientoitumista aiheeseen sekä ideoita aiheen soveltavampaan jatkoharjoitteluun.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212135573Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share