Social media as the fifth estate : strategic organisation of German and Finnish counterspeech campaigns on Facebook
Ylönen, S. (2022). Social media as the fifth estate : strategic organisation of German and Finnish counterspeech campaigns on Facebook. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 414-433). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.114457
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
Social media, also called the fifth estate, form a new control body and may thus fulfil democratic functions. On the other hand, social media have enabled the proliferation of hateful debates in which, in the name of freedom of speech, previously tabooed content and language are becoming de-tabooed and accepted. As a response to fake news, direct and indirect hate speech, however, forms of organised counterspeech have emerged that counter the normalisation of aggressive and hateful speech. To influence the discourse in the comment sections of social media in terms of the fifth estate, counterspeech has to be visible also quantitatively. In this contrastive study, I analyse the activities of the German and Finnish Facebook groups of the network #iamhere international. Special attention goes to how the groups organise their activities strategically and how much the conventionalisation of digital genres influences the intensity and continuity of their activities.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-74-8Kuuluu julkaisuun
Kieli, muutos ja yhteiskuntaISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/114457Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164230807
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Soziale Medien als fünfte Gewalt : Strategische Organisation deutscher und finnischer Gegenredekampagnen auf Facebook
Ylönen, Sabine (Goethe-Universität Frankfurt am Main, 2023)Social media, as the fifth estate, increasingly influence public discourses and play a major role in shaping public opinion. Undoubtedly, they have the potential to promote participation and democracy. On the other side, ... -
Kehopositiivisuusaktivistien strategioita vihapuhetta vastaan : huolenpitoa ja vastaanpuhumista suomalaisessa Instagramissa
Kosonen, Heidi; Nousiainen, Susi Mikael (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2024)Vihapuhe on sukupuolittunut ja intersektionaalinen ilmiö, joka kohdistuu erityisesti vähemmistöihin ja pyrkii näiden vaientamiseen ja ulossulkemiseen julkisesta keskustelusta. Tarkastelemme artikkelissamme Instagramissa ... -
Vastapuhe ratkaisuna verkkovihan ongelmaan?
Arjoranta, Jonne; Jauhiainen, Jenna; Kosonen, Heidi; Nousiainen, Susi (Koneen Säätiö, 2024)Vastapuheen käsite on kuluneen vuosikymmenen sisällä omaksuttu julkiseen keskusteluun keinona vastustaa verkon vihapuhetta. Kauniiseen ajatukseen vastapuheesta sisältyy kuitenkin vastuunjaon kannalta rakenteellisia ongelmia. ... -
Navigating a communication paradox : how an Italian tourism organisation managed communication via Facebook during Covid-19
Igonina, Anna (2021)Destination marketing helps places nowadays to attract tourists and to form a positive image of the destination. However, destination marketing becomes a challenging task during the ongoing crisis. Due to the outbreak of ... -
Social Media for Universities’ Strategic Communication : How Nigerian universities use Facebook
Olaleye, Sunday; Ukpabi, Dandison; Mogaji Emmanuel (Routledge, 2020)A university has many stakeholders with varying interests and commitments. Several studies have examined modes and methods of HEIs communication with stakeholders. To the best of our knowledge, it is not evident in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.