dc.contributor.advisor | Keskinen, Mikko | |
dc.contributor.author | Ahonen, Pekka | |
dc.date.accessioned | 2022-12-08T10:22:37Z | |
dc.date.available | 2022-12-08T10:22:37Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84234 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tutkin tekoälyjä tieteiskirjallisuuden historiassa ja erityisesti Dan Simmonsin Hyperion-tieteisromaanissa. Romaani sijoittuu ihmiskunnan kaukaiseen tulevaisuuteen ja seuraa pyhiinvaeltajaseurueen matkaa kohti mystistä planeettaa, Hyperionia. Tarinan poliittisen valtataistelun keskeinen toimija on myös kehittyneiden tekoälyjen yhteenliittymä, TechnoCore.
Varsinaiset tutkimuskysymykseni ovat:
1) Millaisia käsityksiä tieteiskirjallisuuden historiassa on tekoälystä?
2) Millainen romaanin tekoäly on verrattuna todellisen maailman tekoälyyn?
3) Miten romaanissa kuvattu tekoäly sijoittuu osaksi scifin perinnettä?
Käyttämällä metodinani lähilukua ja scifin oman perinteen sisäistä vertailevaa luentaa, nostan esiin romaanista kohtia, jotka ovat tekoälyn kannalta relevantteja. Keskeinen piirre romaanin tekoälyissä on antropomorfismi, joka käy ilmi erityisesti tekoälyn ohjaileman kehittyneen ihmisenmuotoisen robotin Johnnyn hahmossa. Romaanin mytologiset teemat taas ohjaavat lukemaan romaanin tekoälykuvastoa uskonnollisessa valossa, mikä ei ole mitenkään tavatonta tieteiskirjallisuuden historiassa. Hyperionille tyypillisesti tieteiskirjallisuuden ja fantasian rajojen sekoittuminen on myös läsnä romaanin tekoälyissä.
Sijoitan Hyperionin tekoälyt osaksi tieteiskirjallisuuden tekoälykuvauksen jatkumoa, jota myös esittelen lyhyesti. Esitän, että Hyperionin tekoäly on läheistä sukua kyberpunkin tekoälylle, joka on olemassa omalla olemisen tasollaan, virtuaalitodellisuudessa (romaanissa datumplane). Virtuaalitodellisuus on jonkinlainen kolmiulotteinen tietoisuuden ja todellisuuden yhdistävä henkimaailmaa muistuttava tila. Toinen Hyperionin kannalta keskeinen tieteiskirjallisuuden kuvaama tekoäly on postmodernin avaruusoopperan tekoäly, joka on voimakas, ihmisen näkökulmasta käsittämätön ja olemukseltaan miltei yliluonnollinen. Vaikka romaanissa kuvataan myös reaalimaailman tekoälysysteemejä muistuttavia tekoälyjä, ovat Hyperionin kuvaamat tietoiset ja persoonalliset tekoälyt kaukana todellisesta maailmasta. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | "Tietoisuuden virtausta kvasihavainnoituvissa Gibson-matriiseissa" : käsitykset tekoälystä tieteiskirjallisuuden historiassa ja erityisesti Dan Simmonsin romaanissa Hyperion | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202212085496 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | tekoäly | |
dc.subject.yso | tieteiskirjallisuus | |
dc.subject.yso | kirjallisuudentutkimus | |
dc.subject.yso | romaanit | |
dc.subject.yso | kyberpunk | |
dc.subject.yso | teknologinen kehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |