"Tietoisuuden virtausta kvasihavainnoituvissa Gibson-matriiseissa" : käsitykset tekoälystä tieteiskirjallisuuden historiassa ja erityisesti Dan Simmonsin romaanissa Hyperion
Tässä tutkimuksessa tutkin tekoälyjä tieteiskirjallisuuden historiassa ja erityisesti Dan Simmonsin Hyperion-tieteisromaanissa. Romaani sijoittuu ihmiskunnan kaukaiseen tulevaisuuteen ja seuraa pyhiinvaeltajaseurueen matkaa kohti mystistä planeettaa, Hyperionia. Tarinan poliittisen valtataistelun keskeinen toimija on myös kehittyneiden tekoälyjen yhteenliittymä, TechnoCore.
Varsinaiset tutkimuskysymykseni ovat:
1) Millaisia käsityksiä tieteiskirjallisuuden historiassa on tekoälystä?
2) Millainen romaanin tekoäly on verrattuna todellisen maailman tekoälyyn?
3) Miten romaanissa kuvattu tekoäly sijoittuu osaksi scifin perinnettä?
Käyttämällä metodinani lähilukua ja scifin oman perinteen sisäistä vertailevaa luentaa, nostan esiin romaanista kohtia, jotka ovat tekoälyn kannalta relevantteja. Keskeinen piirre romaanin tekoälyissä on antropomorfismi, joka käy ilmi erityisesti tekoälyn ohjaileman kehittyneen ihmisenmuotoisen robotin Johnnyn hahmossa. Romaanin mytologiset teemat taas ohjaavat lukemaan romaanin tekoälykuvastoa uskonnollisessa valossa, mikä ei ole mitenkään tavatonta tieteiskirjallisuuden historiassa. Hyperionille tyypillisesti tieteiskirjallisuuden ja fantasian rajojen sekoittuminen on myös läsnä romaanin tekoälyissä.
Sijoitan Hyperionin tekoälyt osaksi tieteiskirjallisuuden tekoälykuvauksen jatkumoa, jota myös esittelen lyhyesti. Esitän, että Hyperionin tekoäly on läheistä sukua kyberpunkin tekoälylle, joka on olemassa omalla olemisen tasollaan, virtuaalitodellisuudessa (romaanissa datumplane). Virtuaalitodellisuus on jonkinlainen kolmiulotteinen tietoisuuden ja todellisuuden yhdistävä henkimaailmaa muistuttava tila. Toinen Hyperionin kannalta keskeinen tieteiskirjallisuuden kuvaama tekoäly on postmodernin avaruusoopperan tekoäly, joka on voimakas, ihmisen näkökulmasta käsittämätön ja olemukseltaan miltei yliluonnollinen. Vaikka romaanissa kuvataan myös reaalimaailman tekoälysysteemejä muistuttavia tekoälyjä, ovat Hyperionin kuvaamat tietoiset ja persoonalliset tekoälyt kaukana todellisesta maailmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sankareita ja tarinoita : kalevalaiset henkilöhahmot Johanna Sinisalon romaanissa Sankarit
Pitkäsalo, Eliisa (Jyväskylän yliopisto, 2009) -
Tunteita herättävä tekoäly : katsaus opettajien suhtautumiseen ja käsityksiin tekoälystä
Saarela, Anni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millä tavoin opettajat suhtautuivat tekoälyyn ja millaiset taustatekijät vaikuttivat suhtautumisen eroihin. Lisäksi selvitettiin, millaisia käsityksiä ja tunteita opettajilla ... -
Maaginen realismi ja tiedostamattomat identiteetin kokemukset Pajtim Statovcin romaanissa Kissani Jugoslavia
Kamppila, Senja-Maria (2023)Tutkielmassa tarkastellaan Pajtim Statovcin romaanin Kissani Jugoslavia (2014) puhuvan kissan hahmoa maagisen realismin ja psykoanalyyttisen kirjallisuudentutkimuksen kautta. Puhuvaa kissaa tutkitaan maagiseen realismiin ... -
Valtasuhteiden ja väkivallan tarkastelu Sofi Oksasen romaanissa Baby Jane
Grof, Marianna (2024)Tutkielmassa tarkastelen valtasuhteita ja väkivaltaa Sofi Oksasen romaanissa Baby Jane. Tutkin, miten valta rakentuu lesbosuhteessa sekä pää- ja sivuhenkilöiden välillä. Lisäksi tutkin, millaisia väkivaltaisia tekoja ... -
Fragmenteista kokonaisuudeksi : luonnollinen narratiivi ja tekstin tilallinen muoto Monika Fagerholmin romaanissa Amerikkalainen tyttö
Virtala, Johanna (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen Monika Fagerholmin romaanin narratiivin rakentumista luonnollisen narratologian ja tekstin tilallisen muodon näkökulmista. Kohdeteoksen analyysin lisäksi vertailen ja rinnastan valittujen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.