Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia
Lemmetty, S., Jaakkola, M., Collin, K., & Pihlajamaa, J. (2022). Jatkuva työssä oppiminen : lähtökohtia, edellytyksiä ja seurauksia. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 22-55). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
Published in
SophiDate
2022Copyright
© 2022 Kirjoittajat
Aikuisten jatkuva oppiminen työelämässä on noussut viime vuosina erääksi aikamme tärkeimmistä puheenaiheista. Sen taustalla on useat globaalit muutostrendit, jotka synnyttävät uudenlaisia oppimisvaatimuksia. Aikuisten työuran aikaisesta oppimisesta suurin osa tapahtuu työpaikoilla ja työn arjessa, mutta millä tavalla jatkuva oppiminen työssä tapahtuu, millaisia edellytyksiä sille on kuvattu ja mitä se tuottaa yksilölle, organisaatiolle tai yhteiskunnalle laajemmin? Tässä luvussa luomme kokonaiskuvan jatkuvan työssä oppimisen lähtökohdista, edellytyksistä ja seurauksista vuosina 2010–2021 julkaistujen 53 tieteellisen artikkelin pohjalta. Tutkimuskatsauksemme mukaan työssä oppimisen tarkastelussa formaali ja infomaali oppiminen tulisi nähdä toisiaan tukevina ja vuorottelevina elementteinä. Oppiminen työssä toteutuu yksilöllisinä ja kollektiivisina käytäntöinä, joita mahdollistavat monet yksilöön ja organisaatioon liittyvät tekijät. Työssä oppiminen tuottaa hyötyjä yksilölle osaamisen ja taitojen kehittymisenä, hyvinvoinnin ja tyytyväisyyden paranemisena, mutta tutkimusta oppimisen kuormittavuudesta sekä ei-toivotuista oppimistuloksista on rajallisesti. Organisaatioille henkilöstön oppiminen on merkityksellistä kilpailukyvyn ja tehokkuuden kannalta. Lisäksi se näyttäisi edistävän henkilöstön hyvinvointia, sitoutumista sekä sosiaalisesti kestävän liiketoiminnan toteutumista ja näiden kautta tuottavan hyötyä laajemmin yhteiskunnalle. Yhteiskunnallisesti kiinnostavana jatkotutkimusaiheena esille nousee inhimillisen, sosiaalisen ja ympäristöllisen kestävyyden ja työssä oppimisen yhteydet.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoParent publication ISBN
978-951-39-9442-6Is part of publication
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssäISSN Search the Publication Forum
1238-8025Keywords
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/160435158
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Finnish Work Environment FundFunding program(s)
OthersLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Johdanto : Jatkuva oppiminen ja työelämä (aikuis)kasvatustieteellisessä viitekehyksessä
Lemmetty, Soila; Collin, Kaija (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
”Päivittäinen oppiminen on oikeestaan hyvää työyhteisöä ja hyvää keskinäistä vuorovaikutusta työntekijöitten kanssa.” : sairaanhoitajat työssä oppimassa
Hakala, Anne-Mari (2024)Työssä oppiminen on tärkeää uusien asioiden omaksumisessa ja osaamisen ylläpitämisestä nykyisessä työelämässä, sillä työn sisällöt ja tekemisen muodot muuttuvat jatkuvasti. Etenkin terveydenhoitoala on ollut viimeisten ... -
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
(Jyväskylän yliopisto, 2022)Aikuisten oppiminen on ratkaisevassa roolissa nyky-yhteiskunnassa ja työelämässä. Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä -teos päivittää aikuisten työssä oppimisen ja aikuispedagogiikan näkökulmat ja tuo ne osaksi ... -
Ammatilliset opinto-ohjaajat työssä oppimassa
Lähteenmäki, Sari; Hammarström, Jonas (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten opinto-ohjaajien informaalia työssä oppimista sekä sitä edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Tutkielman aihe on ajankohtainen, sillä ammatilliseen koulutukseen on viime ... -
Ammattikorkeakoulussa työskentelevien käsityksiä jatkuvasta oppimisesta
Lundahl, Milka; Keränen, Jussi (2020)Jatkuva oppiminen on nähty vastauksena työn muutoksen asettamiin haasteisiin. Jatkuvan oppimisen mahdollistaminen on tullut entistä keskeisemmäksi osaksi organisaatioiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa selvitetään Hämeen ...