Show simple item record

dc.contributor.advisorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorCarter, Ilona
dc.date.accessioned2022-12-01T11:21:30Z
dc.date.available2022-12-01T11:21:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84178
dc.description.abstractTämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vanhempien syitä hakea omalle lapselle paikkaa englanninkielisessä sekä laaja-alaisessa kaksikielisessä (suomi englanti) perusopetuksen 1.–6.-luokassa. Näitä syitä tarkastellaan erikseen, mutta myös yhteneväisyyksiä ja eroja syissä vertaillaan. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä, jossa oli määrällisiä ja laadullisia kysymyksiä. Lomake lähetettiin koulujen kautta vanhemmille, joilla oli lapsia joko englanninkielisellä luokalla tai kaksikielisellä (suomi-englanti) luokalla. Aineisto kerättiin keväällä 2022. Mukana oli neljä koulua. Kahdessa näistä kouluista oli englanninkielisiä ja kahdessa kaksikielisiä (suomi-englanti) 1.–6. luokkia. Vastauksia saatiin yhteensä 134, joista 85 oli englanninkielisten ja 49 kaksikielisen (suomi-englanti) luokkien vanhemmilta. Vastaukset analysointiin SPSS-ohjelman avulla ja laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin- ja kaksikielisille luokille haetaan osittain samoista ja osittain eri syistä. Lapsen tulevaisuus, erityisesti jatko-opintoihin ja työuraan liittyen, koetaan yhtenä tärkeänä syynä hakea sekä englannin- että kaksikieliselle (suomi-englanti) luokalle. Englanninkieliselle luokalle haettaessa myös perheen yhteydet ulkomaille ja lapsen tulevat kaverisuhteet korostuivat kouluvalintakriteereinä. Kaksikieliseen opetukseen haettiin usein, jotta lapsi saisi lisähaastetta koulussa. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että vanhemmat usein hakevat englannin- tai kaksikieliselle luokalle parantaakseen lapsensa opiskelu- ja työmahdollisuuksia tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent102
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherenglanninkielinen opetus
dc.subject.otherkaksikielinen opetus
dc.titleEnglanninkieliseen ja laajamittaiseen kaksikieliseen opetukseen hakeutuminen : vanhempien perustelut kouluvalinnoille
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202212015444
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokouluvalinnat
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysokaksikielisyys
dc.subject.ysovieraskielinen opetus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright