Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorToivainen, Janita
dc.date.accessioned2022-11-28T06:21:36Z
dc.date.available2022-11-28T06:21:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84090
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppituntien aikaisia siirtymiä pienryhmätyöskentelyyn. Kiinnostuksen kohteena oli, miten opettajat toteuttavat oppilaiden jakamisen pienryhmiin ja miten oppilaat reagoivat näihin eri tapoihin. Tutkimuksen aineisto koostui 25 oppitunnin videomateriaalista, joka kerättiin kolmessa avoimen oppimisympäristön alakoulussa vuosina 2017–2021. Tutkimuksen osallistujina olivat kymmenen luokan oppilaat (n = 299) ja heidän kanssaan työskentelevät opettajat (n = 24) ja koulunkäynninohjaajat (n = 6). Aineisto analysoitiin keskustelunanalyysin menetelmällä. Aineistosta löydettiin neljä tapaa, joilla opettajat jakoivat oppilaat pienryhmiin: opettaja nojautui etukäteen päättämäänsä ryhmäjakoon, opettaja jakoi oppilaat spontaanisti ryhmiin, opettaja kehotti oppilaita muodostamaan ryhmät tai opettaja salli yhteistyön itsenäisiä tehtäviä tehtäessä. Oppilaat reagoivat erilaisiin ryhmänmuodostustapoihin suuntautumalla tehtävään, ilmaisemalla myönteisiä tai kielteisiä tunteitaan, pyrkimällä turvaamaan oman sosiaalisen asemansa, huolehtimalla vertaisen ryhmään pääsystä sekä päätymällä työskentelemään yksin joko tietoisena valintana tai tahtomattaan. Tutkimuksen perusteella siirtymät pienryhmätyöskentelyyn olivat vuorovaikutustilanteena kaikkein sujuvimpia ja sosiaalisesti vakaimpia, kun opettajat nojautuivat aikaisemmin suunnittelemaansa ryhmäjakoon. Muissa ryhmiinjakotavoissa esiintyi runsaasti oppilaiden keskinäistä sosiaalista neuvottelua ja potentiaalisesti turvattomuutta herättäviä tilanteita, tai oppilaiden oli vaarana päätyä työskentelemään yksin.fi
dc.description.abstractThis master thesis tackles the question of how teachers divide pupils into small groups and how pupils respond to these different ways. The data consists of 25 video recorded lessons from three different Finnish primary schools with an open learning environment. The participants in the study are the pupils (n = 299) from 10 different classes as well as the teachers (n = 24) and the classroom assistants (n = 6) working with them. The data is analyzed with conversation analysis. Four different ways of dividing pupils into small groups were found: teachers plan the groups before a lesson, divide the groups spontaneously during a lesson, let pupils decide the groups, or allow pupils to cooperate during independent tasks. Pupils responded in five different manners: they were task-oriented, reacted with positive or negative emotions, secured their own social position, took care of a peer’s group membership, or ended up working alone through conscious decision or unwillingly. According to the study transitions to small group work are the smoothest and socially the most stable when a teacher plans the group composition beforehand. The other ways of dividing groups may cause a lot of social negotiation among pupils and potentially insecure social situations, or some pupils might end up working alone.en
dc.format.extent102
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersiirtymä
dc.subject.otherluokkahuonevuorovaikutus
dc.subject.otheravoin oppimisympäristö
dc.titlePienryhmätyöskentelyyn siirtyminen vuorovaikutustilanteena alakoulun avointen oppimisympäristöjen oppitunneilla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211285369
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysopienryhmät
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoryhmät
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot