Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorOksanen, Elina
dc.contributor.authorSomervuo, Kirsi-Maaret
dc.date.accessioned2022-11-28T06:19:32Z
dc.date.available2022-11-28T06:19:32Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84089
dc.description.abstractTutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai rajoitteita sekä tulevaisuuden näkymiä. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja tutkimukseen osallistui kahdeksan erään eteläsuomalaisen kaupungin alansa ammattilaista, jotka kaikki tekevät oppilashuollollista moniammatillista työtä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää. Tutkimustulokset osoittivat, että tutkittavat jakoivat samankaltaisia ajatuksia moniammatillisesta yhteistyön merkityksistä ja tavoitteista. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nousi lapsen edun mukainen sujuva ja avoin tiedonsiirto, jolla on suuri rooli pedagogisen jatkumon ja tuen vahvistajana. Vähimmillään moniammatillisen yhteistyön koettiin olevan lakisääteisten tapaamisten ja kirjallisen dokumentoinnin järjestämistä, mutta kokemuksia oli myös monipuolisemmasta yhteistyöstä. Tuloksista kävi ilmi, että toimijan oma kiinnostus ja persoona vaikuttaa moniammatillisen työn laatuun ja määrään. Halua tehdä moniammatillista yhteistyötä löytyy, mutta resurssien vähyys koettiin ongelmalliseksi. Rajoitteiksi nähtiin myös yhtenäisen järjestelmän ja käsitteistön puute. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että etenkin esihenkilöillä toiveikkuutta uusien toimintatapojen kehittämiseen löytyy, ja moniammatillisen yhteistyön tulevaisuus näyttää valoisalta.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othernivelvaihe
dc.titleMoniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202211285368
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.subject.ysooppilashuolto
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot