dc.contributor.advisor | Oksanen, Elina | |
dc.contributor.author | Somervuo, Kirsi-Maaret | |
dc.date.accessioned | 2022-11-28T06:19:32Z | |
dc.date.available | 2022-11-28T06:19:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84089 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää ammattilaisten kokemuksia moniammatillisesta yhteistyöstä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Tutkimuksessa selvitettiin myös moniammatillisen yhteistyön mahdollisuuksia, uhkia tai rajoitteita sekä tulevaisuuden näkymiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja tutkimukseen osallistui kahdeksan erään eteläsuomalaisen kaupungin alansa ammattilaista, jotka kaikki tekevät oppilashuollollista moniammatillista työtä esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheessa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmää.
Tutkimustulokset osoittivat, että tutkittavat jakoivat samankaltaisia ajatuksia moniammatillisesta yhteistyön merkityksistä ja tavoitteista. Tärkeimmäksi tavoitteeksi nousi lapsen edun mukainen sujuva ja avoin tiedonsiirto, jolla on suuri rooli pedagogisen jatkumon ja tuen vahvistajana. Vähimmillään moniammatillisen yhteistyön koettiin olevan lakisääteisten tapaamisten ja kirjallisen dokumentoinnin järjestämistä, mutta kokemuksia oli myös monipuolisemmasta yhteistyöstä. Tuloksista kävi ilmi, että toimijan oma kiinnostus ja persoona vaikuttaa moniammatillisen työn laatuun ja määrään. Halua tehdä moniammatillista yhteistyötä löytyy, mutta resurssien vähyys koettiin ongelmalliseksi. Rajoitteiksi nähtiin myös yhtenäisen järjestelmän ja käsitteistön puute. Tuloksista voidaan kuitenkin päätellä, että etenkin esihenkilöillä toiveikkuutta uusien toimintatapojen kehittämiseen löytyy, ja moniammatillisen yhteistyön tulevaisuus näyttää valoisalta. | fi |
dc.format.extent | 51 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | nivelvaihe | |
dc.title | Moniammatillisen yhteistyön merkitys : ammattilaisten kokemuksia esi- ja alkuopetuksen nivelvaiheesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211285368 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.subject.yso | oppilashuolto | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |