dc.contributor.author | Salin, Kasper | |
dc.contributor.author | Huhtiniemi, Mikko | |
dc.contributor.author | Jaakkola, Timo | |
dc.date.accessioned | 2022-11-16T07:34:10Z | |
dc.date.available | 2022-11-16T07:34:10Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Salin, K., Huhtiniemi, M., & Jaakkola, T. (2022). Liikuntaa opettavien opettajien ja kouluterveydenhoitajien yhteistyö oppilaiden toimintakyvyn edistämisessä ja Move!-järjestelmän hyödyntämisessä. <i>Kasvatus</i>, <i>53</i>(4), 364-374. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.122510" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.122510</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_159324630 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83932 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia liikuntaa opettavien opettajien ja kouluterveydenhoitajien käsityksiä moniammatillisesta yhteistyöstä toimintakyvyn edistämiseen ja Move!-mittauksiin liittyen. Kummatkin toimijat ovat keskeisiä oppilaiden toimintakyvyn edistämisessä sekä perusopetuksen opetussuunnitelmaan sisältyvän Move!-järjestelmän hyödyntämisessä. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena erikseen kouluterveydenhoitajille (N=192) ja liikuntaa opettaville opettajille (N=359). Määrällisten kysymysten analysoinnissa hyödynnettiin t-testiä sekä yksisuuntaista varianssianalyysiä ja laadullisen aineiston analyysissä teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan korkeintaan noin puolet opettajista ja kouluterveydenhoitajista oli tehnyt toimintakykymittausten suunnitteluun, palautteen antamiseen ja tulosten hyödyntämiseen liittyvää yhteistyötä. Lisäksi opettajien ja kouluterveydenhoitajien käsitykset yhteistyön toteutumisesta vaihtelivat. Keskeisimmäksi yhteistyön toteutumiseen vaikuttavaksi tekijäksi nousi yhteinen aika ja kohtaamiset. Opettajien ja kouluterveydenhoitajien perus- ja täydennyskoulutuksissa tulisi jatkossa kiinnittää entistä enemmän huomiota moniammatillisen yhteistyön edistämiseen ja molempien ammattitaidon hyödyntämiseen oppilaiden toimintakyvyn tukemisessa. | fi |
dc.description.abstract | Physical education teachers and school nurses are key actors in promoting students’ physical functioning capacity and in utilizing the curriculum-based Move! fitness monitoring system. The purpose of this study is to investigate physical education teachers’ and school nurses’ experiences of multiprofessional co-operation while utilizing the Move! system to promote students’ functioning capacity. The study was conducted with a questionnaire separately for school nurses (N=192) and for physical education teachers (N=359). The comparison of the quantitative questions of the questionnaire utilized the t-test and one-way analysis of variance (ANOVA). The qualitative data was analyzed using a theory-based content analysis method. The results indicate that approximately half of the teachers and nurses who participated in the study had experiences of multiprofessional co-operation in planning the measurements, giving feedback and utilizing the results. In addition, there were multiple differences in how the co-operation had occurred between teachers and nurses. Mutual time and interaction were the key factors influencing the co-operation process. In the future, multi-professional co-operation should be given a greater role in teachers’ and nurses’ basic and continuing education programs in order to utilize the expertise of these professionals in promoting pupils’ physical functioning capacity in basic education. | en |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Koulutuksen tutkimuslaitos | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/kasvatus/article/view/122510 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Move! -mittaus- ja palautejärjestelmä | |
dc.subject.other | Move! fitness monitoring system | |
dc.title | Liikuntaa opettavien opettajien ja kouluterveydenhoitajien yhteistyö oppilaiden toimintakyvyn edistämisessä ja Move!-järjestelmän hyödyntämisessä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202211165227 | |
dc.contributor.laitos | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Sport Pedagogy | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 364-374 | |
dc.relation.issn | 0022-927X | |
dc.relation.numberinseries | 4 | |
dc.relation.volume | 53 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | mittaus | |
dc.subject.yso | yhteistyö | |
dc.subject.yso | liikunnanopettajat | |
dc.subject.yso | fyysinen toimintakyky | |
dc.subject.yso | koululaiset | |
dc.subject.yso | moniammatillisuus | |
dc.subject.yso | terveydenhoitajat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19327 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4794 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6334 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12025 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p27172 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16485 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p943 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7967 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.33348/kvt.122510 | |
dc.type.okm | A1 | |