Onko kasvatusala kadottamassa asiantuntijuutensa perustan?
Hämäläinen, J., Parkkinen, J., & Puukari, S. (2022). Onko kasvatusala kadottamassa asiantuntijuutensa perustan?. Kasvatus, 53(3), 308-311. https://journal.fi/kasvatus/article/view/120231
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2022
2023:32 | 2024:49 | 2025:3
Kysymme tässä puheenvuorossa, onko kasvatuksen asiantuntijuuden perusta hukassa – ja oikeastaan väitämme, että hukassa on. Kasvatuksen asiantuntijuuden harhateille ajautumisen pääsyynä pidämme kasvatusajattelun pinnallistumista. Tämä johtuu alan koulutuksen ja tutkimuksen etääntymisestä filosofisesta katsannosta sekä takertumisesta paljolti toissijaisiin aiheisiin alan perusteita koskevien pääkysymysten sijaan. Ajallemme tunnusomaisella sirpaloituneella käsityksellä kasvatuksesta ja alan asiantuntijuudesta on luonnollisesti syynsä ja seurauksensa. Kasvatus on liian tärkeä elämänalue hukattavaksi.
Julkaisija
Koulutuksen tutkimuslaitosISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927X
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kasvatus/article/view/120231Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/147364530
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen työ muuttuu : muuttuuko asiantuntijuus?
Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Yliniemi, Raija; Wallin, Outi (Tampereen yliopisto, 2020)Varhaiskasvatus, kuten kasvatustyö ja työelämä laajemminkin, on murroksessa. Varhaiskasvatuksen piirissä työn haasteisiin pyritään vastaamaan lisäämällä korkeakoulutettujen työntekijöiden määrää lapsiryhmissä sekä ... -
Between context and comparability : Exploring new solutions for a familiar methodological challenge in qualitative comparative research
Kosmützky, Anna; Nokkala, Terhi; Diogo, Sara (Wiley-Blackwell, 2020)Finding the balance between adequately describing the uniqueness of the context of studied phenomena and maintaining sufficient common ground for comparability and analytical generalisation has widely been recognised as a ... -
A realist approach to thematic analysis : making sense of qualitative data through experiential, inferential and dispositional themes
Wiltshire, Gareth; Ronkainen, Noora (Routledge, Taylor & Francis, 2021)Thematic analysis (TA) is the most widely used method for analysing qualitative data. Recent debates, highlighting the binary distinctions between reflexive TA grounded within the qualitative paradigm and codebook TA with ... -
Where Is the Mixing? : Trends in Early Childhood Education and Care Research in the Nordic Countries
Harju-Luukkainen, Heidi; Itkonen, Tiina; Garvis, Susanne (Routledge, 2023)Mixed methods have become a very popular method in many fields of research. In this chapter, we will reflect on the mixed methods approach as one of the main research paradigms, and how it is implemented across the Nordic ... -
Moniulotteinen etnografia
Hämeenaho, Pilvi; Koskinen-Koivisto, Eerika (Ethnos ry., 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.