University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kaksikielisten lasten kieli-identiteetti ja kokemukset kaksikielisyydestä : tapaustutkimus 6–9-vuotiaiden venäläis-suomalaisten lasten kieli-identiteetistä

Thumbnail
View/Open
542.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Äyräs, Suvi
Date
2022
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten näkökulmaa heidän kaksikielisyydestään. Tutkimus tavoitteli myös lasten omia kokemuksia ja ajatuksia kahden kielen käytöstä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millaisia kieli-identiteettejä lapsille heidän omien kuvaustensa perusteella rakentuu. Käytännön tavoitteena oli tutustuttaa lapsia ymmärtämään omaa kaksikielisyyttään paremmin. Tutkimus oli menetelmältään laadullinen ja se toteutettiin Venäjällä sijaitsevassa suomalaisessa koulussa. Tutkittavat olivat kyseisen koulun 6–9-vuotiaita oppilaita. Jokaisella lapsella oli suomalainen isä ja venäläinen äiti, ja lapset olivat olleet syntymästään lähtien kaksikielisiä. Aineistonkeruumenetelmänä oli lasten teemahaastattelu, jonka tukena toimivat lasten tekemät piirustukset. Haastattelut piirustuksineen analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lasten kielellisessä identiteetissä korostui heidän kaksikielisyytensä. Lasten kielenkäytön kuvauksissa oli paljon samankaltaisia piirteitä. Suurin osa lapsista koki suomen kielen vahvemmaksi ja korosti omaa suomalaisuuttaan. Molempiin kieliin suhtauduttiin myönteisesti, ja muiden ihmisten asenteiden kieliä kohtaan ajateltiin olevan pääsääntöisesti positiivisia. Omasta tunne- ja ajattelukielestään kertoessaan lapset korostivat kaksikielisyyttään. Kaikki lapset kuvasivat kaksikielisyyttään positiivisessa valossa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että lapset kokivat olevansa kieli-identiteetiltään kaksikielisiä ja osa heistä identifioitui enemmän suomen kieleen. Lapset pitivät kaksikielisyyttään tärkeänä ja positiivisena asiana. Jatkotutkimusta tulisi tehdä laajemmin venäläis-suomalaisista lapsista sekä siitä, kuinka tämänhetkinen maailmantilanne voi ajan myötä muuttaa heidän kieli-identiteettejään. ...
Keywords
lasten näkökulma tapaustutkimus identiteetti lapset (ikäryhmät) kielellinen identiteetti kaksikielisyys monikielisyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202211035084

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24940]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys 

    Vienonen, Anna-Reetta (2020)
    Tämän maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessä. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilölliset tekijät kuten kieliympäristö ...
  • Verbindungen zwischen der mehrsprachigen Sprachidentität und Aspekten der psychischen Gesundheit 

    Ojala, Erica (2018)
    Tämä maisterin tutkielma keskittyy tutkimaan yksilön monikielisen kieli-identiteetin yhteyttä mielenterveyteen. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena haastattelemalla neljää monikielistä yksilöä, jotka kokevat ...
  • Formirovanie âzykovoj identičnosti russko-finskih detej-bilingvov 

    Mataev, Sonja (2014)
    Venäjänkielisen väestön määrä Suomessa on viime aikoina kasvanut merkittävästi, ja nykyään Suomessa asuu yli 62 000 venäjän äidinkielekseen määrittelevää ihmistä. Niin ikään myös kaksikielisten lasten määrä kasvaa ja sen ...
  • Kieleni on minun kotini : tutkimus ala-asteen kaksikielisten oppilaiden kielellisestä identiteetistä 

    Erickson, Hanna (1993)
  • Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna 

    Pietarinen, Heta (2021)
    Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre