Mobiilipelien käyttö vieraiden kielten oppimisessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kielten oppimiseen tarkoitettujen mobiilipelien ja -sovellusten vaikutuksia, haasteita ja mahdollisuuksia vieraiden kielten opiskelussa. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä ovat mobiiliavusteisen oppimisen haasteet ja hyödyt vieraiden kielten oppimisessa, ja voivatko mobiilit kieltenopetuspelit korvata täysin perinteisen opetuksen. Mobiililaitteiden yleistymisen johdosta myös koulutuksen saralla on kehitetty uusia opetus- ja oppimistapoja, jonka johdosta aiheen tutkiminen on ajankohtaista ja tärkeää. Tutkielmassa on käytetty lähdekirjallisuutena tieteellisiä tutkimusartikkeleita ja julkaisuja. Kirjallisuuskatsauksen tuloksista voidaan nähdä, että mobiileilla kieltenopetuspeleillä on runsaasti potentiaalia vieraan kielen oppimisprosessin onnistumisessa. Kieltenopetuspelejä voidaan käyttää sekä itsenäisesti että ohjatussa opetuksessa. Kieltenopetuspelit eivät kuitenkaan sellaisenaan voi täysin korvata perinteistä opetusta tai yltää tehokkuudellaan sen tasolle. Tutkielmassa esitettyjä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi ja apuna kielenopiskeluun ja digitalisoitumiseen liittyvissä tutkimuksissa, kieltenopetuspelien kehityksessä tai koulutuksen pelillistämiseen liittyvissä projekteissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visuaaliset narratiivit ja valmistuvien aineenopettajien käsitykset vieraiden kielten opettamisesta
Alanen, Riikka; Kalaja, Paula; Dufva, Hannele (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)Applied linguistics has been witnessing a narrative (or an autobiographical) turn. For the past 15 years we have been working with written narratives as a means of looking at subjective experiences of learning or teaching ... -
"Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa
Alanen, Riikka; Kajander, Kati; Nyman, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)Portfolios have been used for a number of years in language teacher education to support and nurture pre-service teachers’ reflective thinking. Combined with the European Language Portfolio (ELP), portfolio provides a ... -
Moninaisten oppijoiden tukeminen vieraiden kielten opetuksessa eriyttämisen keinoin
Mäntylä, Katja; Roiha, Anssi; Kajander, Kati (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2023)This article discusses differentiation as a means of providing individual support for foreign language learners. In line with inclusive education, all language teachers need to have some knowledge of how to support a wide ... -
Tehokas opettaja vai hauska lelu? : sosiaaliset robotit kielten oppimisessa
Veivo, Outi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Ensimmäiset kokeilut sosiaalisten robottien hyödyntämisestä kielten opetuksessa tehtiin jo parikymmentä vuotta sitten. Viime vuosina näitä kokeiluja on tehty paljon myös Suomessa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sitä, ... -
Mobiilipelien käyttö stressin lievitykseen
Muraja, Martti (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa pyritään selvittämään, onko ilmaisilla mobiilipeleillä vaikutusta stressin vähentämiseen. Käyttäjät vastasivat tunnetilan profiiliarvion pohjalta tehtyyn kyselyyn, pelasivat kymmenen minuutin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.