Auktorisoidun tilitoimiston yrittäjyys ja koulutustarpeet : suomalainen näkökulma
Tutkimuksen tavoitteena on antaa tietoa suomalaisista tilitoimistoyrittäjistä ja heidän koulutustarpeistaan. Tutkimuksessa haetaan vastausta kysymykseen kehittämisen luonteesta tilitoimistoalalla. Toisin sanoen tutkimuksessa pyritään määrittelemään tilitoimistoyrittäjien osaamisen painopistealueet ja erityispiirteet. Tutkimuksessa selvitetään, miten parhaiten voidaan kehittää niitä tilitoimistoyrittäjien tieto-ja taitoalueita, joissa tarpeet ovat suurimmat. Oikeiden kehitystarpeiden löytämisen lisäksi pyritään tunnistamaan tilitoimistoyrittäjien kehittämishalukkuus.
Tutkimuksen teoriaosuus perustuu lähinnä aiheeseen liittyvään kotimaiseen kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Ulkomainen kirjallisuus on jäänyt vähäiseksi johtuen siitä, että tarkasteltavat asiat ja kohdejoukkona olevien yritysten toimiala ovat sellaisia, että lähinnä vain kotimainen lähdeaineisto on tarkasteluun sopiva. Tutkimuksen empiirisen osaan tutkimusaineisto on kerätty kirjallisella kyselytutkimuksella ja haastatteluilla.
Teoreettisen lähdeaineiston avulla on luotu kuva tilitoimistoalasta sekä koulutustarpeista ja ammattikvalifikaatioista. Tämän perusteella on muodostettu tilitoimistoyrittäjän tieto-ja taitokokonaisuuksia sekä asenne-ja arvokokonaisuuksia kuvaava viitekehys. Empiirisen aineiston avulla on kerätty tietoa tilitoimistoyrittäjien koulutustarpeista ja kehittämishalukkuudesta. Haastattelun avulla on selvitetty tilitoimistoyrittäjien arvomaailmaa. Empiiristä osaa on verrattu sen jälkeen teoriaan ja tästä on saatu vastaukset tutkimusongelmaan.
Empiirinen tarkastelu osoittaa, että tilitoimistoyrittäjien keskeisiä tieto-ja taitokokonaisuuksia ovat syvällinen osaaminen laskentatoimen, verotuksen, juridiikan ja tietojenkäsittelyn alueilla. Tilitoimistoyrittäjät ovat koulutushalukkaita erityisesti, jos koulutus tukee keskeisten tieto-ja taitokokonaisuuksien osaamista. Arvoista ja asenteista tilitoimistoyrittäjät korostavat substanssiosaamisen ohella yrittäjyyttä, markkinointihenkisyyttä, elinikäistä oppimista, asiakaslähtöisyyttä, kestävää kehitystä ja kehittämismyönteisyyttä. Tutkimustulosten perusteella voidaan suunnitella tilitoimistoyrittäjille valtakunnallisia kehittämisohjelmia sekä luoda pohja auktorisoidun tilitoimiston koulutusvaatimustcn kehittämistä varten.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituuttiISBN
978-951-39-9437-2ISSN Hae Julkaisufoorumista
0789-0710Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The professional growth of an accounting agency entrepreneur
Tenhunen, Marja-Liisa (University of Jyväskylä, 2002)The present study set out to produce new knowledge to enhance scientific thinking and pragmatic social innovations. The interest of knowledge has been both theoretical and pragmatical. The informative innovation was the ... -
Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
Aakko, Emilia (2016)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa ... -
Kulttuuriin liittyvät koulutustarpeet Kokkolan seudulla 2000-luvun alkuvuosina
Kukkonen, Tiina Katriina (2006) -
Kokemukset ja opettajien väliset erot osaamisen tunnistamisen kehittämisessä : sisäisen yrittäjyyden, psykologisen omistajuuden ja työn ilon näkökulma
Niemelä, Raija-Helena (University of Jyväskylä, 2013) -
Innovatiivisuus organisaatiossa : yksilön innovatiivisuuden ja sisäisen yrittäjyyden näkökulma
Tuohenmaa, Suvi (2014)Yritys voi menestyä jatkuvasti muuttuvassa markkinatilanteessa kehittämällä sisäistä yrittäjyyttä ja yhtä sen ulottuvuutta, innovatiivisuutta. Etenkin innovatiivisuuteen kohdistuu yhä enemmän positiivisia odotuksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.