Insinöörien ryhmäosaaminen : ryhmäosaamisen koulutus ja koulutustarpeet
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää, millaista ryhmäosaamisen opetusta ammattikorkeakouluissa tekniikan alalla järjestetään ja millaisia ryhmäosaamiseen liittyviä koulutustarpeita insinööreillä on. Tutkimuksessa tarkasteltiin ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajien kuvauksia ryhmäosaamisen opetuksesta ja insinöörien kuvauksia työssään tarvittavasta ryhmäosaamisesta ja ryhmäosaamisen koulutustarpeista. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin teemahaastatteluiden ja verkkokyselyn keinoin. Tutkimukseen haastateltiin viittä ammattikorkeakoulujen viestinnän opettajaa eri puolilta Suomea. Verkkokyselyyn vastasi 65 työssä olevaa insinööriä. Sekä haastatteluaineisto että kyselyaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla.
Haastatteluaineiston tulosten mukaan ryhmäosaamisen opetuksen tavoitteena on, että insinööri osaa arvioida ja reflektoida omaa ryhmäosaamistaan, osaa toimia ryhmän jäsenenä ja johtajana, osaa ja uskaltaa keskustella ryhmässä, osaa kehittää omaa ryhmäosaamistaan ja hahmottaa viestintäosaamisen osaksi ammattiosaamistaan. Opetukseen liittyviä sisältöjä ovat ryhmän jäsenenä toimiminen, ryhmäviestintätilanteet ja niihin liittyvät menettelytavat, ryhmätilanteessa esiintyminen ja kirjoitusviestintä. Ryhmäosaamisen opetus tekniikan alalla on suureksi osaksi tilanne- ja ongelmalähtöistä opetusta. Erityisesti ryhmäosaamista pyritään kehittämään erilaisilla toiminnallisilla harjoituksilla kuten ryhmätöillä. Ryhmäosaamisen opetusta on integroitu myös osaksi ammattiaineita. Kyselyaineiston tuloksista ilmenee, että insinöörit tarvitsevat työssään ryhmätaitoja, ryhmäosaamiseen liittyviä tietoja, motivaatiota toimia ryhmätilanteissa sekä metakognitiivisia ryhmätaitoja, ja lisäksi heidän tulee hallita ryhmätyön eettisiä periaatteita sekä ryhmätilanteisiin liittyviä menettelytapoja. Nämä osa-alueet insinöörit liittivät myös ryhmäosaamisen koulutustarpeiksi lukuun ottamatta metakognitiivisia ryhmätaitoja. Vastaajilla oli eriäviä mielipiteitä siitä, tarvitsevatko he ylipäätään ryhmäosaamiseen liittyvää koulutusta, vai kehittyykö ryhmäosaaminen pikemminkin kokemuksen kautta.
Tutkimus osoittaa, että tekniikan alan ryhmäosaamisen opetus vastaa osittain insinöörien ryhmäosaamisen koulutustarpeisiin, mutta kehittämisen kohteitakin löytyy. Tutkimuksesta saatuja tietoja on mahdollista hyödyntää tekniikan alan ammattikorkeakoulutuksen sekä täydennyskoulutuksen kehittämiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Intercultural competence as part of professional qualifications : a training experiment with bachelor of engineering students
Korhonen, Kaisu (University of Jyväskylä, 2002)The globalization of working life sets new kinds of requirements on various organizations, in which intercultural competence should be understood as part of knowledge management and tacit knowledge and as a source of ... -
Pastoreiden viestintäkoulutus ja viestintäkoulutustarpeet
Petäjämäki, Heidi (2012)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Suomen helluntaiherätyksen pastoreiden viestintäkoulutusta ja viestintäkoulutustarpeita. Tavoitteena on selvittää pastoreiden viestintäkoulutustaustaa, oman ammattiosaamisen kehittämiseen ... -
Viestintä ammattiosaamisen ulottuvuutena
Kostiainen, Emma (Jyväskylän yliopisto, 2003)Nykyinen työelämä edellyttää yhä useammilta työntekijöiltä monipuolista viestintäosaamista. Mutta mikä merkitys sillä on ihmisen ammattiosaamisen kirjossa? Mitä tämä viestintäosaaminen on? Entä millaisella opetuksella sitä ... -
The Use of Multimodal Resources by Technical Managers and Their Peers in Meetings Using English as the Business Lingua Franca
Räisänen, Tiina (IEEE, 2020)Background: Engineers increasingly work and advance their careers in international business settings. As technical managers, they need management and technical skills when working with different stakeholders with whom they ... -
Innovatiivisen oppimisyhteisön profiili : ammattikorkeakoulujen tekniikan ja liikenteen koulutusalan näkökulmasta tarkasteltuna
Hokkanen, Simo (Jyväskylän yliopisto, 2001)In Finland, polytechnics were formed during the 1990s by merging educational institutes of college level and higher vocational level. Currently, over 100 000 undergraduate students study in polytechnics. The main ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.