Yliopisto-opiskelijoiden yhteisöllinen kirjoittaminen kasvokkain ja verkossa
This study investigated university students’ face-to-face and online collaborative writing. The aims were to clarify how university students construct knowledge during collaborative writing and how they coordinate collaborative writing online. Participants were enrolled in a course on educational psychology focusing on developmental and learning theories through reading, writing, and discussion. This study comprised three sub-studies. In sub-studies 1 and 2, 21 students wrote an essay collaboratively face-to-face in small groups. The data in these two sub-studies consisted of students’ individual summaries (n = 21) of the core ideas of the theories presented in the course textbook, audio-recorded group discussions (n = 6) and joint essays (n = 6). In sub-study 1, the group discussions were classified into five categories based on the phases of writing. In sub-study 2, the sentences in the joint essays were compared with the students’ individual summaries and the course textbook. The origin of each sentence was then identified in the group discussions and the students’ knowledge construction analysed. In sub-study 3, 28 students wrote a summary of developmental theories in small groups as an online task. The data consisted of students’ comments related to their joint task (n = 583) and their joint essays (n = 9). The students’ comments were classified into categories of coordination and their joint summaries were classified by quality. The data of all three sub-studies were quantified and analysed using statistical tests.
The most frequently discussed topics were on the translation and content of the source texts. While, in general, disagreement or conflict during the joint writing task was rare, some disagreement was observed when the students were reformulating sentences. In their collaborative interaction, they often completed each other’s ideas and asked each other questions. They mainly coordinated their collaborative writing through text- and task-related as well as social activities.
The results showed that high-level interaction, such as exchanging ideas and perspectives and asking thought-provoking questions, promoted students’ knowledge construction. While coordination did not affect the quality of the essays, online technical problems had a negative effect on essay quality. Collaborative writing tasks which combined reading, writing, and discussion in small groups seem to promote students’ learning.
...
Tutkimuksessa tarkasteltiin yliopisto-opiskelijoiden yhteisöllistä kirjoittamista kasvokkain ja verkossa sekä sitä, miten opiskelijat rakensivat tietoa yhteisöllisen kirjoittamisen aikana ja miten yhteisöllistä kirjoittamista koordinoitiin verkossa. Opiskelijat osallistuivat kasvatuspsykologian opintojaksolle, jossa he opiskelivat oppimis- ja kehitysteorioita. Tutkimus koostui kolmesta osatutkimuksesta. Osatutkimuksiin 1 ja 2 osallistui 21 opiskelijaa, jotka kirjoittivat tiivistelmän kehitysteorioista pienryhmissä kasvokkain. Osatutkimusten 1 ja 2 aineisto koostui opiskelijoiden itsenäisesti laatimista tehtävistä (n = 21), ryhmäkeskusteluista (n = 6) ja ryhmien laatimista tiivistelmistä (n = 6). Osatutkimuksessa 1 ryhmäkeskustelut jaettiin episodeiksi, jotka luokiteltiin kirjoittamisen vaiheiden mukaan. Osatutkimuksessa 2 tiivistelmien lauseet analysoitiin vertailemalla niitä opiskelijoiden laatimiin tehtäviin ja kurssikirjan sisältöihin ja luokiteltiin lauseiden muodostamisen perusteella. Lauseiden synty paikannettiin ryhmäkeskusteluista, jotka jaettiin tekstikatkelmiin tiivistelmien lauseiden luokittelun mukaan. Tekstikatkelmista määriteltiin opiskelijoiden tiedonrakentamista kuvaavat ilmaukset, joiden pääluokat olivat ”Yhteisöllinen vuorovaikutus”, ”Sisällön käsittely” sekä ”Tarkkailu ja säätely”. Kolmanteen osatutkimukseen osallistui 28 opiskelijaa, jotka kirjoittivat pienryhmissä tiivistelmän kehitysteorioista verkossa. Aineisto koostui työskentelyyn liittyvistä kommenteista (n = 583) ja tiivistelmistä (n = 9). Kommentit luokiteltiin koordinointia kuvaaviin luokkiin. Yhteiset tiivistelmät luokiteltiin niiden laadun mukaan. Aineisto pisteytettiin ja analysoitiin tilastollisesti.
Opiskelijat keskustelivat yleisimmin tekstin kirjoittamisesta ja muokkauksesta sekä tekstin sisällöistä. He täydensivät usein toisten esittämiä ajatuksia ja esittivät kysymyksiä. Erimielisyyttä ilmaistiin harvoin. Koordinointi kohdistui pääasiassa tehtävään, tekstiin ja sosiaaliseen tilanteeseen.
Tulosten mukaan vuorovaikutus, jossa vaihdettiin ajatuksia ja esitettiin kysymyksiä, edisti opiskelijoiden tiedonrakentamista. Koordinoinnilla ei ollut yhteyttä kirjoitelmien laatuun, mutta opiskelijoiden kohtaamat ongelmat verkossa vaikuttivat työskentelyyn kielteisesti. Tulosten mukaan yhteisöllinen kirjoittaminen, jossa yhdistyi lukeminen, tiivistelmän kirjoittaminen ja pienryhmäkeskustelu, edisti opiskelijoiden oppimista.
...




ISBN
978-951-39-9214-9ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Contains publications
- Artikkeli I: Pulkkinen, M., Marttunen, M., & Laurinen, L. (2008). Vuorovaikutus pienryhmissä yhteistä tekstiä kirjoitettaessa. Kasvatus, 39(5), 481-494.
- Artikkeli II: Nykopp, M., Marttunen, M., & Laurinen, L. (2014). University Students´ Knowledge Construction during Face to Face Collaborative Writing. In P. Klein, P. Boscolo, L. Kirkpatrick, & C. Gelati (Eds.), Writing as a Learning Activity (pp. 277-299). Brill. Studies in Writing, 28. DOI: 10.1163/9789004265011_013, JYX: jyx.jyu.fi/handle/123456789/44889
- Artikkeli III: Nykopp, M., Marttunen, M., & Erkens, G. (2019). Coordinating collaborative writing in an online environment. Journal of Computing in Higher Education, 31(3), 536-556. DOI: 10.1007/s12528-018-9203-3
Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3298]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskeluaika ja sen käännekohdat yliopisto-opiskelijoiden kuvaamana
Vuorinen, Annaleena (2014)Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä näkyväksi opiskeluaikaa yliopistossa opiskelijoiden kokemuksia kuvaamalla. Kiinnostus kohdistui erityisesti kuljettuihin matkoihin ja niihin kokemuksiin, joita opiskelijat pitivät ... -
Tukea kirjoittamiseen : etnografinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden kirjoittamishaasteista
Moskari, Sari (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yliopisto-opiskelijoiden kokemuksia kirjoittamisesta osana yliopisto-opiskelun arkea. Jyväskylän yliopistolla järjestettiin keväällä 2009 kielikeskuksen ”Tukea kirjoittamiseen” ... -
Korkeakouluohjauksen mahdollisuudet verkossa : Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan ensimmäisen vuoden opiskelijoiden verkkotottumukset ohjauksen näkökulmasta
Huhtanen, Päivi (2011)Ohjausalalla on herätty sosiaalisen median ja verkko-ohjauksen tutkimukseen. Tutkimuksen tarve onkin ilmeinen sillä, jos ohjaus haluaa olla ihmisten elämän kannalta relevanttia, tulee sen olla valmis muuttumaan ja mukautumaan ... -
Uusien yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen taitotaso ylioppilasarvosanoilla mitattuna
Tuohimaa, Tero; Valli, Päivi (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Olemme selvittäneet, millaiset taidot yliopisto-opintonsa aloittavilla opiskelijoilla on ruotsin kielessä toisena kotimaisena kielenä ylioppilaskokeen arvosanalla mitattuna. Olemme tarkastelleet yliopistoihin valittujen ... -
Yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutiot opintoihin liittyvissä onnistumis- ja epäonnistumistilanteissa
Humalamäki, Netta (2020)Tässä tutkielmassa käsiteltiin yliopisto-opiskelijoiden kausaaliattribuutioita eli syypäätelmiä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kausaaliattribuutioita yliopisto-opiskelijat antavat opinnoissaan ...