Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVilli, Mikko
dc.contributor.authorVenho, Vilma
dc.date.accessioned2022-10-14T05:30:50Z
dc.date.available2022-10-14T05:30:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83556
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa kartoitetaan paikallislehtien ja niiden ilmestymiskuntien ajatuksia kasvavassa olevasta ilmiöstä, kuntaviestinnän vaikutteiden ottamisesta journalismista. Koska ilmiö on suhteellisen uusi, ei siitä ole vielä kovin paljon julkaistua tutkimusta. Aihe on siis mielenkiintoinen sekä itsessään että myös sen uutuuden vuoksi. On tärkeää saada tutkimustietoa ilmiön jokaisesta vaiheesta, alusta alkaen. Tämä tutkielma kysyy yksinkertaisen kysymyksen: miten paikallislehdissä ja niiden ilmestymiskunnissa koetaan kuntaviestinnän muuttuminen journalistisempaan suuntaan? Inspiraationa tutkielman aiheelle toimivat sekä omat kokemukset paikallislehtien toimittajana että Uutismedian liiton vuoden 2020 lopulla julkaisema Kuntaviestinnän muodot -kyselytutkimus. Em. tutkimuksen mukaan viidesosa kyselyyn vastanneista paikallislehtien päätoimittajista koki, että kuntaviestinnällä on suuria paikallisten lehtien liiketoimintaa haittaavia vaikutuksia. Tähän tutkimukseen haastateltiin kolmea paikallislehden edustajaa ja kolmea niiden ilmestymiskunnan edustajaa. Paikallislehtien osalta haastateltaviksi valikoitui kaksi päätoimittajaa ja yksi toimituspäällikkö, Kuntien osalta haastattelin kahta kunnanjohtajaa ja yhtä markkinointiasiantuntijaa. Aineiston analyysi paljasti, että tähän tutkimukseen haastatelluissa paikallislehdissä ei koeta kuntien aktivoitunutta ja journalismilta näyttävää viestintää aivan niin suurena haittana, kuin aikaisemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi. Kunnat puolestaan eivät koe, että päätös viestinnän tyylin muuttamiselle journalismin kaltaiseksi olisi ollut kovinkaan tietoinen, vaan tyyli on ohjautunut siihen suuntaan kuin itsestään. Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että tästä alati kasvavasta ilmiöstä kaivataan lisää tutkimustietoa. Perinteisen journalismin, erityisesti paikallisjournalismin, huono taloudellinen tilanne on ollut tiedossa jo pitkän aikaa, ja journalismista viestintäänsä vaikutteita lainaavat kunnat ovat omalta osaltaan kääntämässä tätä käyrää entisestäänkin jyrkempään laskuun.fi
dc.format.extent78
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkuntaviestintä
dc.title”Jos ei kunta tiedota niin jollakinhan se tyhjiö täyttyy” : kuntien ja paikallislehtien ajatuksia kuntaviestinnän ja journalismin suhteesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210144878
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysopaikallislehdet
dc.subject.ysokunnat
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysotoimittajat (media)
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysojournalistiikka
dc.subject.ysomedia-ala
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot