Eri puolilta aitaa, silti lukijan ehdoilla : journalismin ja viestinnän välisen suhteen tarkastelua
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kahden viestinnän eri alan, journalismin ja viestinnän, välistä
suhdetta. Tutkimusongelmaa pohjusti Miltton-viestintätoimiston keväällä 2019 julkaistu reportaasi sekä
siitä käyty keskustelu Twitterissä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli journalismin muuttunut
yhteiskunnallinen asema sekä journalismin ja viestinnän välinen suhde ja lähentyminen.
Tutkimukseen haastateltiin kolmea toimittajaa, Anu Nousiaista, Sonja Saarikoskea ja Vappu Kaarenojaa
sekä kahta toimittajataustaista viestinnän ammattilaista, Ville Blåfieldiä ja Suvi Auvista. Kaikki haastateltavat antoivat suostumuksensa sille, että heistä käytetään tässä tutkimuksessa heidän omia nimiään. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin perusteella pyrittiin selvittämään, miten haastateltavat tulkitsevat journalismille ominaisten tekstilajien käyttöä muussa viestinnässä, miten he suhtautuvat toistensa aloihin ja
professioihin sekä miten he näkevät toimittajan työnkuvan muuttuvan lähitulevaisuudessa.
Aineiston analyysin perusteella tutkittavat eivät nähneet, että journalismilla olisi erityisoikeutta tiettyihin
tekstilajeihin, mutta täysin mutkatonta esimerkiksi reportaasin käyttö ei ollut. Ongelmatilanteissa keskiöön nousi lukija, jonka oikeuksia puolustivat kaikki haastateltavat. Alojen välinen suhde taas näyttäytyi
eri osapuolille eri tavalla: toimittajat eivät nähneet niin suurta vastakkainasettelua alojen välillä kuin viestinnän ammattilaiset. Toimittajan työnkuva rakentui vaadittavien taitojen, kuten hyvin kirjoittamisen ja
aktiivisen itsereflektion, sekä työvoimaan liittyvien kysymysten varaan. Erityisen mielenkiintoisena seikkana tutkimusaineistosta nousi mediatalojen henkilöstöpolitiikka, jonka kaikki haastateltavat näkivät hyvin heikkona ja osaltaan syynä sille, että toimittajat vaihtavat journalismista viestintään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
”Jos ei kunta tiedota niin jollakinhan se tyhjiö täyttyy” : kuntien ja paikallislehtien ajatuksia kuntaviestinnän ja journalismin suhteesta
Venho, Vilma (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa kartoitetaan paikallislehtien ja niiden ilmestymiskuntien ajatuksia kasvavassa olevasta ilmiöstä, kuntaviestinnän vaikutteiden ottamisesta journalismista. Koska ilmiö on suhteellisen uusi, ei ... -
Yritys Facebookissa : interpersoonaisia näkökulmia julkaisijan ja lukijan välisen suhteen luomiseen
Puhakka, Patricia (2021)Tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka yritys konkreettisesti rakentaa ulkoista viestintäänsä julkaisualusta Facebookissa. Aihe on ajankohtainen sen vuoksi, että yritykset pyrkivät enenemissä määrin toimimaan eri ... -
Kremlin ja kukkaron ehdoilla : journalistiopiskelijoiden käsityksiä journalismin roolista ja etiikasta Venäjällä vuonna 2012
Airola, Laura (2013)Tämä pro gradu -työ käsittelee journalismia Venäjällä. Tutkielmassa keskitytään erityisesti journalistin yhteiskunnallisen roolin ja journalismietiikan tarkasteluun. Aineistona ovat moskovalaisten journalistiopiskelijoiden ... -
”Ekan lauseen vääjäämätön seuraus pitäisi olla se, että lukija haluaa lukea seuraavan” : tarkastelussa keinot, joilla HS:n Kuukausiliitteen pitkien tarinallisten lehtijuttujen aloitukset imaisevat lukijan mukaansa
Niemi, Onni; Parikka, Valtteri (2019)Tässä tutkielmassa tehdään selkoa siitä, millaisin keinoin Helsingin Sanomain Kuukausiliitteen pitkät tarinalliset artikkelit imaisevat lukijan mukaansa tekstin alussa. Tarkoituksena on myös selvittää, millainen työprosessi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.