„Und wir lieben Eiscreme“ : Diskursanalyse der konstruierten Identitäten in den Unternehmensgeschichten dreier finnischer Lebensmittelunternehmen
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Suomalaisilla elintarvikkeilla on kysyntää maailmalla, mutta erityisesti EU-alueelle kohdentuu merkittävä
osuus Suomen elintarvikeviennistä. Etenkin suomalaiset raaka-aineet ja kehittynyt elintarviketeknologia
kiinnostaa vientimaita. EU-alueelta Saksan markkina-alue onkin yksi Suomen pääkohteista, jossa vientiä
on yhä mahdollista kasvattaa.
Tässä maisterintutkielmassa selvitetään keskeisiä identiteettejä, joita suomalaisyritykset rakentavat heidän
saksankielisissään yritystarinoissaan. Tutkimuksen materiaalina toimii Juustoportin, Suomisen Maidon ja
3 Kaverin kotisivuilta löytyvät yritystarinat. Tämän lisäksi tutkielma keskittyy siihen, miten identiteetit
rakentuvat kielellisesti sekä siihen, mitä yhtäläisyyksiä ja eroja rakennetuissa yritysidentiteeteissä voidaan
havaita. Koska kaikki kolme yritystä toimivat samalla alalla, voidaan yritysten kohderyhmänä pitää
kuluttajia, jotka käyttävät sekä maito- että kasvipohjaisia tuotteita tai molempia näistä. Näin ollen yritysten
kohderyhmä ei ainakaan yksinään selitä rakennettujen identiteettien havaittuja eroavaisuuksia.
Yritystarinoista löydettiin neljä keskeistä identiteettiä: pohjoismaalainen identiteetti, intohimoinen tuottaja
-identiteetti, vastuullisuusidentiteetti ja suunnannäyttäjäidentiteetti. Sekä pohjoismaalainen että
intohimoinen tuottaja -identiteetti olivat löydettävissä jokaisen yrityksen yritystarinasta. Kuitenkin vain
Suomisen Maidon yritystarinassa rakennettiin vastuullisuus- ja suunnannäyttäjäidentiteettiä. Yritykset
rakensivat tavoittelemiaan identiteettejä niin tietyillä sisällöllisillä kuin kielellisilläkin valinoilla. Tämän
lisäksi analyysissa kävi ilmi, että yritykset hyödynsivät vahvasti nykyaikaista viestintätapaa eli
tarinankerrontaa (storytelling) identiteettiensä rakentamisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Das Land der tausend Reaktoren" : Kritische Diskursanalyse über die finnische Atomenergie in deutschsprachigen elektronischen Zeitungsartikeln
Kosunen, Jori (2012)Ydinvoimaa pidettiin pitkään vastauksena ihmiskunnan loputtoman energiantarpeen tyydyttämiseen, mutta suuronnettomuudet, etenkin Tsernobylin voimalaonnettomuus vuonna 1986, on saanut yleisen mielipiteen kääntymään ydinvoiman ... -
Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
Ikonen, Kaisa (2018)Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kieli-identiteettejä saksan- ja ruotsinopiskelijoilla on liittyen heidän opiskelemiinsa kieliin ja miten näitä identiteettejä muodostetaan vuorovaikutuksessa. Työssä ... -
Sprachliche Identitäten der finnischen Studenten : Erfahrungen über die Bedeutung der deutschen, der schwedischen und der englischen Sprache für die Identität
Varvikko, Hanna (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kieli-identiteettejä suomalaisilla yliopisto-opiskelijoilla liittyy eri vieraisiin kieliin. Tutkimuksessa tarkasteltiin saksan, ruotsin ja englannin kielten merkityksiä ... -
„P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
Vartiainen, Maria (2020)Nykypäivänä mainokset ovat yhä näkyvämpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkipäivässä. Mainosten tehtävänä on välittää tietoa, mutta niiden avulla pyritään vaikuttamaan ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Mainokset ovatkin ... -
Diskursanalyse der Konstruktion der nachhaltigen Unternehmensidentität durch Argumentation im Werbevideo von Zalando
Korhonen, Elvira (2021)Kestävä kehitys on yksi merkittävimmistä ja tärkeimmistä teemoista ilmastonmuutoksen ja ympäristötietoisuuden kasvaessa. Kestävän kehityksen yhteys talouteen ja niiden rinnakkaisvaikutukset koskevat myös yrityksiä ja ...