dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Fagerlund, Josefiina | |
dc.date.accessioned | 2022-09-29T05:50:43Z | |
dc.date.available | 2022-09-29T05:50:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83346 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla
lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä
musiikki- että draamakasvattajana. Käytän siis tutkielmassani draamakasvatuksen oppeja paljon
hyödyksi.
Tutkielmassa perehdyn ihmisen ääneen, sen tekniikkaan ja oikeaoppisuuteen ja äänen tuottamisen eri
tapoihin. Lisäksi tarkastelen äänen, kehon ja mielen harmoniaa keskenään. Käytän tausta-aineistona myös
Alexander-tekniikan näkemyksiä painottaakseni etenkin kehon suhdetta ääneen ja toisinpäin. Äänen
tutkimisen jälkeen esittelen draamakasvatuksen lähtökohtia ja filosofiaa ja sitä, miten draamakasvatusta
voisi hyödyntää myös musiikintunneilla.
Tutkimustani varten olen koostanut opetuspaketin, jota käytän ääni-ilmaisun pohjana. Käyn
opetussisältöjä läpi ja annan myös vinkkejä opettajille, miten harjoitteita voisi lähteä ohjaamaan.
Opetuspaketti sisältää kolme noin 20 minuutin harjoitussessiota.
Tutkimukseni koostuu opetuspaketin kokoamisesta, sen ohjaamisesta 7. luokan musiikkiryhmälle,
havainnoinnista ja kyselyistä oppilaille. Aineistoni on siis sekä laadullista että määrällistä. Havainnoin
oppilaiden toimintaa sessioiden aikana sekä ohjatessani, että myöhemmin videotallenteilta. Lisäksi
jokaisen session jälkeen oppilaat ovat vastanneet kyselyyn, jossa saan oppilailta välitöntä palautetta, miten
sessio meni ja mitä tuntemuksia se oppilaissa herätti.
Luova ilmaisu on erittäin tärkeä aihe, jota mielestäni pitäisi harjoituttaa enemmän koulussa. Luova
ilmaisu antaa mahdollisuuden virheiden olemattomuuteen ja kokeilemiseen. Tässä tutkielmassa esittelen
yhden tavan, miten musiikinopettaja voi tuoda luovaa ilmaisua omaan opetukseensa. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | luova ilmaisu | |
dc.subject.other | ääni-ilmaisu | |
dc.title | Oma ääni luovan ilmaisun välineenä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209294702 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | äänenkäyttö | |
dc.subject.yso | Alexander-tekniikka | |
dc.subject.yso | draamapedagogiikka | |
dc.subject.yso | draamakasvatus | |
dc.subject.yso | improvisointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |