Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorFagerlund, Josefiina
dc.date.accessioned2022-09-29T05:50:43Z
dc.date.available2022-09-29T05:50:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83346
dc.description.abstractTutkielmassani perehdyn luovaan ilmaisuun ihmisen äänen avulla. Äänenkäyttö näkyy musiikintunneilla lähinnä laulamisena, minkä vuoksi perehdyn toisenlaiseen äänenkäytön tapaan. Tutkin aihetta sekä musiikki- että draamakasvattajana. Käytän siis tutkielmassani draamakasvatuksen oppeja paljon hyödyksi. Tutkielmassa perehdyn ihmisen ääneen, sen tekniikkaan ja oikeaoppisuuteen ja äänen tuottamisen eri tapoihin. Lisäksi tarkastelen äänen, kehon ja mielen harmoniaa keskenään. Käytän tausta-aineistona myös Alexander-tekniikan näkemyksiä painottaakseni etenkin kehon suhdetta ääneen ja toisinpäin. Äänen tutkimisen jälkeen esittelen draamakasvatuksen lähtökohtia ja filosofiaa ja sitä, miten draamakasvatusta voisi hyödyntää myös musiikintunneilla. Tutkimustani varten olen koostanut opetuspaketin, jota käytän ääni-ilmaisun pohjana. Käyn opetussisältöjä läpi ja annan myös vinkkejä opettajille, miten harjoitteita voisi lähteä ohjaamaan. Opetuspaketti sisältää kolme noin 20 minuutin harjoitussessiota. Tutkimukseni koostuu opetuspaketin kokoamisesta, sen ohjaamisesta 7. luokan musiikkiryhmälle, havainnoinnista ja kyselyistä oppilaille. Aineistoni on siis sekä laadullista että määrällistä. Havainnoin oppilaiden toimintaa sessioiden aikana sekä ohjatessani, että myöhemmin videotallenteilta. Lisäksi jokaisen session jälkeen oppilaat ovat vastanneet kyselyyn, jossa saan oppilailta välitöntä palautetta, miten sessio meni ja mitä tuntemuksia se oppilaissa herätti. Luova ilmaisu on erittäin tärkeä aihe, jota mielestäni pitäisi harjoituttaa enemmän koulussa. Luova ilmaisu antaa mahdollisuuden virheiden olemattomuuteen ja kokeilemiseen. Tässä tutkielmassa esittelen yhden tavan, miten musiikinopettaja voi tuoda luovaa ilmaisua omaan opetukseensa.fi
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherluova ilmaisu
dc.subject.otherääni-ilmaisu
dc.titleOma ääni luovan ilmaisun välineenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209294702
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoäänenkäyttö
dc.subject.ysoAlexander-tekniikka
dc.subject.ysodraamapedagogiikka
dc.subject.ysodraamakasvatus
dc.subject.ysoimprovisointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot