dc.contributor.advisor | Lakanen, Antti-Jussi | |
dc.contributor.author | Niskakoski, Panu | |
dc.date.accessioned | 2022-09-21T07:40:56Z | |
dc.date.available | 2022-09-21T07:40:56Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83287 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa pyritään monitieteisin menetelmin tarkastelemaan kokevatko kotikissat virtuaalisten peliobjektien kanssa vuorovaikuttamisen leikkisänä kokemuksena. Tutkimusta varten kehitettiin eläinlähtöisesti tutkimusartefakti digitaalisen videopelin muodossa. Tämän leikkisän teknologian pelimekaniikat pohjautuvat sessionaikaiseen vapaaseen spontaaniin leikkiin minimoiden tavanomaisten kaupallisten pelien ihmiskeskeisen suunnittelun. Tutkimusartefakti suunniteltiin palautesilmukassa kahden kotikissan kanssa, joiden käyttäytymistä ja vuorovaikutusta havainnoitiin koko artefaktin kehityksen ajan. | fi |
dc.description.abstract | This study aims by multidisciplinary methods look at whether domestic cats experience the interaction with virtual game objects as a playful experience. For the study, an animal-oriented research artifact in the form of a digital video game was developed. The game mechanics of this playful technology are based on free spontaneous play, minimizing
the human-centered design of conventional commercial games. The research artifact was designed in a feedback loop, by observing and taking into account the reactions of the two
domestic cats who were interacting with the artifact throughout its development. | en |
dc.format.extent | 92 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ACI | |
dc.subject.other | kotikissat | |
dc.subject.other | leikki | |
dc.subject.other | leikkisyys | |
dc.subject.other | eläinkeskeinen suunnittelu | |
dc.title | Kotikissat ja virtuaaliset pelioliot | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209214628 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | semiotiikka | |
dc.subject.yso | kissa | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | eläinten käyttäytyminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.type.okm | G2 | |