Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLakanen, Antti-Jussi
dc.contributor.authorNiskakoski, Panu
dc.date.accessioned2022-09-21T07:40:56Z
dc.date.available2022-09-21T07:40:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83287
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa pyritään monitieteisin menetelmin tarkastelemaan kokevatko kotikissat virtuaalisten peliobjektien kanssa vuorovaikuttamisen leikkisänä kokemuksena. Tutkimusta varten kehitettiin eläinlähtöisesti tutkimusartefakti digitaalisen videopelin muodossa. Tämän leikkisän teknologian pelimekaniikat pohjautuvat sessionaikaiseen vapaaseen spontaaniin leikkiin minimoiden tavanomaisten kaupallisten pelien ihmiskeskeisen suunnittelun. Tutkimusartefakti suunniteltiin palautesilmukassa kahden kotikissan kanssa, joiden käyttäytymistä ja vuorovaikutusta havainnoitiin koko artefaktin kehityksen ajan.fi
dc.description.abstractThis study aims by multidisciplinary methods look at whether domestic cats experience the interaction with virtual game objects as a playful experience. For the study, an animal-oriented research artifact in the form of a digital video game was developed. The game mechanics of this playful technology are based on free spontaneous play, minimizing the human-centered design of conventional commercial games. The research artifact was designed in a feedback loop, by observing and taking into account the reactions of the two domestic cats who were interacting with the artifact throughout its development.en
dc.format.extent92
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherACI
dc.subject.otherkotikissat
dc.subject.otherleikki
dc.subject.otherleikkisyys
dc.subject.othereläinkeskeinen suunnittelu
dc.titleKotikissat ja virtuaaliset pelioliot
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209214628
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysosemiotiikka
dc.subject.ysokissa
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysoeläinten käyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot