Enemmän kuin ystäviä? Sanna Marinin bileremmi ja politiikan markkinointi
Pöyry, E., Kannasto, E., & Reinikainen, H. (2022, 8.9.2022). Enemmän kuin ystäviä? Sanna Marinin bileremmi ja politiikan markkinointi . Alusta!. https://www.tuni.fi/alustalehti/2022/09/08/enemman-kuin-ystavia-sanna-marinin-bileremmi-ja-politiikan-markkinointi/
Published in
Alusta!Date
2022Discipline
Viestinnän johtaminenApplied or integration/application scholarshipCorporate CommunicationApplied or integration/application scholarshipCopyright
© Kirjoittaja & Tampereen yliopisto, 2022
Suomen pääministerin ystävät ovat herättäneet poikkeuksellisen paljon huomiota mediassa. Elokuussa 2022 kohistiin mediaan vuotaneista Sanna Marinin bilevideoista ja -kuvista, joissa esiintyi joukko julkisuudesta tuttuja kasvoja. Sanna Marinin posse ei koostunut demariaktiiveista ja ay-pomoista, vaan muun muassa somevaikuttajista, laulajista ja mediapersoonista. Kohua käsiteltiin pitkään ja hartaasti monesta eri näkökulmasta, ja useissa kannanotoissa Marinin ystäväporukka tuomittiin “b-luokan julkkisten bileremmiksi”, joka on Marinille mainehaitta tai jopa turvallisuusuhka, ja joka haluaa hyötyä Marinista henkilökohtaisesti. Marinin ja kohuun liittyneiden henkilöiden ystävyyden todellisesta luonteesta emme tiedä, mutta sen tiedämme, että Marin ei ole vältellyt näyttäytymistä kyseisten ja vastaavista viiteryhmistä ponnistavien julkisuuden henkilöiden kanssa. Hän on esimerkiksi jakanut heidän kanssaan otettuja yhteiskuvia Instagram-tilillään, julkisesti näyttäytynyt heidän kanssaan erilaisissa tapahtumissa, sekä muuten osoittanut tukeaan heidän työlleen tai projekteilleen. Kun kyseessä on Suomen pääministeri ja runsaasta mediahuomiosta nauttiva henkilö, voidaan ajatella, ettei näihin julkisuuden henkilöihin assosioituminen ole vahinko tai kertaluonteinen sattumus. Politiikan markkinoinnin näkökulmasta ajatellen asia on päinvastoin ja hyötyjänä voi olla pääministeri itse.
...
Publisher
Tampereen yliopistoISSN Search the Publication Forum
2323-1084Keywords
Original source
https://www.tuni.fi/alustalehti/2022/09/08/enemman-kuin-ystavia-sanna-marinin-bileremmi-ja-politiikan-markkinointi/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/155942380
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1374]
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Academy Programme, AoFLicense
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maailman nuorimmasta pääministeristä Bile-Sannaksi
Kannasto, Elisa; Reinikainen, Hanna (Valtiotieteellinen yhdistys, 2022)Pääministeri Sanna Marinin ympärillä elokuussa vellonutta mediakohua tulee arvioida osana laajempaa kertomusta poikkeuksellista mediahuomiota nauttineesta pääministeristä. Kertomus Marinista on rakentunut sekä perinteisessä ... -
Hybridi mediatila löi korville sekä pääministeriä että somevaikuttajia
Reinikainen, Hanna; Kannasto, Elisa (Rajapinta ry, 2022)Pääministeri Sanna Marinin vapaa-ajan vietosta ja tanssivideoista noussut kohu on vyörynyt eteenpäin sekä perinteisessä että sosiaalisessa mediassa. Kohun etenemistä selittää teoria hybridistä mediatilasta, jossa erilaiset ... -
Julkista yksityiselämää : politiikka ja erotiikka yleisön silmin
Garam, Irma (Jyväskylän yliopisto, 2002)Poliittista julkisuutta leimaa tänä päivänä yksilöitymisen ja henkilöitymisen vaatimus. Saavuttaakseen kansan suosion on poliitikon kyettävä erottautumaan persoonana - paljastettava "todellista minäänsä". Oman persoonan ... -
The global politics of celebrity humanitarianism
Yrjölä, Riina (University of Jyväskylä, 2014) -
”Politiikan ennätysnainen” : Sanna Marinin karismaattisuus pääministerinä
Ilmonius, Jirka (2024)Poliittisia johtajia arvioidaan usein karismaattisuuden perusteella. Karisma on jotain, mitä näkee tai aistii, mutta sitä on vaikea sanoittaa. Mitä karismalla tarkoitetaan, ja voiko sitä tutkia? Tässä tutkielmassa tarkastellaan ...