Monikielisten perheiden käsityksiä vuorovaikutuksessa ilmenevistä relationaalisista jännitteistä
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja jäsentää monikielisten perheiden käsityksiä oman perheen vuorovaikutuksessa ilmenevistä relationaalisista jännitteistä. Monikielisten perheiden vuorovaikutusta tarkastellaan relationaalisen dialektiikan teoriasta käsin. Tarkastelun kohteena on erityisesti vuorovaikutuksessa tapahtuva merkitysten luomisen prosessi. Teoria tarkastelee vuorovaikutuksessa ilmeneviä vastakkaisia diskursseja ja sitä, kuinka diskurssien vuorovaikutus rakentaa vuorovaikutusosapuolten yhteistä todellisuutta.
Tutkimusaineisto koostui seitsemästä eri monikielisen perheen teemahaastattelusta. Perheenjäseniä pyydettiin kuvailemaan jokapäiväistä vuorovaikutustaan ja keskustelemaan keskenään erilaisista monikielisyyteen liittyvistä teemoista ja ilmiöistä. Perheiden kertomukset ilmensivät heidän omia tulkintojaan ja käsityksiään perheen vuorovaikutuksesta ja yhteisestä todellisuudesta.
Tulokset osoittavat, että monikielisten perheiden käsityksissä heidän keskinäisestä vuorovaikutuksestaan ilmenee erilaisia diskursseja, joiden voidaan tunnistaa olevan vuorovaikutuksessa keskenään. Aineistosta tunnistetut diskurssit ilmensivät erilaisia relationaalisia jännitepareja. Niitä tunnistettiin tässä työssä neljä erilaista: yhteisöllisyyden ja itsenäisyyden välinen jännitepari, etäisyyden ja läheisyyden välinen jännitepari, mahdollistavuuden ja rajoittavuuden välinen jännitepari sekä ennustettavuuden ja ennustamattomuuden välinen jännitepari.
Monikielisten perheiden vuorovaikutuksesta tunnistetut jänniteparit olivat pääosin tyypillisiä perhevuorovaikutuksesta tunnistettavia jännitteitä ja diskursseja. Jännitepareihin kytkeytyvät diskurssit liittyivät kuitenkin selkeästi monikielisen vuorovaikutuksen erityispiirteisiin. Monikielisyyteen liittyvät diskurssit koskivat erityisesti kielten luomaa yhteisöllisyyttä ja läheisyyttä. Toisaalta perheiden vuorovaikutuksessa merkityksennettiin kieliin liittyviä rajoittavia ilmiöitä, kuten osallistumisen rajallisuutta ja kielen luomaa etäisyyttä muihin perheenjäseniin. Yleisesti perhekontekstiin liitettäviä jännitteitä olivat esimerkiksi yhteisen ajanvieton ja oman tahdon ilmaisemisen diskurssit.
Tämä tutkielma tarjoaa ymmärrystä monikielisyyteen liittyvistä diskursseista perhekontekstissa. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa myös muiden monikielisten ryhmittymien, kuten monikielisten työyhteisöjen vuorovaikutuksen ja merkitystenluonnin tarkasteluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jännitteet ja niiden hallinta monipaikkaisesti työskentelevän tiimin vuorovaikutuksessa
Laamanen, Juulia; Kantoniemi, Riina (2022)Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata, millaisia jännitteitä ja jännitteiden hallinnan keinoja monipaikkaisesti työskentelevän tiimin vuorovaikutuksessa ilmenee. Tässä työssä monipaikkaisella työllä tarkoitetaan työtä, ... -
Monikielisten oppilaiden kohtaamisessa tarvitaan valmiutta muutoksille
Repo, Elisa (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Tässä tutkimuksessa pyrin tuottamaan ymmärrystä siitä, miksi kielitietoisesta opetussuunnitelmasta huolimatta muutokset opettajien asenteissa, tiedoissa ja käytänteissä tapahtuvat hitaasti. Tutkimukseni ryhmähaastatteluihin ... -
Opettajaopiskelijoiden kielitoinen toimijuus monikielisten oppijoiden etäohjauksessa
Aalto, Eija; Skinnari, Kristiina; Mård-Miettinen, Karita; Siponkoski, Milka (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2022)Artikkelissa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kielitietoista toimijuutta ohjaustilanteessa, jossa he tukevat etäyhteyksin eri-ikäisiä monikielisiä oppijoita. Ennestään tuntemattomien monikielisten oppijoiden ohjaaminen ... -
Digital communication as part of family language policy : the interplay of multimodality and language status in a Finnish context
Palviainen, Åsa; Räisä, Tiina (Springer, 2023)While mobile app-mediated communication between children and members of their family represents a substantial part of contemporary family communication and language input, we still know very little about the role of these ... -
Peer feedback in teacher teams : teachers' experiences and possibilities for development
Ahonen, Karoliina; Ylönen, Jani (University of Jyväskylä, 2024)Co-teaching has become more popular in higher education recently. Such teamwork requires a variety of competences, including an understanding of team dynamics and effective team interaction. Studies show that feedback ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.