Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLaapotti, Tomi
dc.contributor.authorRautiainen, Juha
dc.date.accessioned2022-09-02T11:52:28Z
dc.date.available2022-09-02T11:52:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82934
dc.description.abstractTämän maisterintutkielman tavoitteena on kuvata kuluttajien parasosiaalista suhdetta sosiaalisen median vaikuttajiin ja ymmärtää näiden suhteiden merkityksiä kuluttajakäyttäytymiseen. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat merkittäviä toimijoita tämän päivän mediamaisemassa, ja heillä onkin paljon valtaa ja vastuuta. On tärkeää, että tutkimuksen kautta saadaan vaikuttajien yleisön ääni kuuluviin ja pyritään tätä kautta ymmärtämään parasosiaalisia suhteita sosiaalisen median alustoilla paremmin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Laadullisen tutkimuksen kautta on mahdollista ymmärtää ihmisen kokemuksia, näkemyksiä ja käyttäytymistä sekä lisätä ymmärrystä erilaisista ilmiöistä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla haastattelemalla viittä 18–27-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Haastatteluista kaksi toteutettiin kasvotusten ja kolme teknologiavälitteisesti. Aineistoa lähestyttiin abduktiivisesti ja se analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkielman tulokset osoittavat, että sosiaalisen median vaikuttajat voivat olla virtuaalisia ystäviä, joilta haetaan omaan elämään, esimerkiksi inspiraatiota elämäntyyliin ja pukeutumiseen, mutta yhtä lailla heidän sisältöjen parissa halutaan rentoutua päivän päätteeksi. Erityisesti vaikuttajat, jotka koettiin samankaltaiseksi itsensä kanssa ja joita oli seurattu pidemmän aikaa, olivat merkittäviä haastateltavien kuluttajakäyttäytymisen kannalta. Vaikka sosiaalinen media on hämärtänyt interpersonaalisten suhteiden ja parasosiaalisten suhteiden rajoja kokivat tämän tutkimuksen haastateltavat oman suhteensa vaikuttajiin kuitenkin varsin yksipuoliseksi. Haastateltavat eivät, esimerkiksi kokeneet tarvetta olla vuorovaikutuksessa vaikuttajien kanssa ja tältä osin parasosiaalisen suhteen perinteinen määritelmä yksipuolisesta ystävyydestä näyttää edelleen pitävän paikkansa osittain myös sosiaalisen median kontekstissa. Parasosiaalisia suhteita on aiemmin tutkittu kvantitatiivisesti ja tämä laadullisin menetelmin toteutettu tutkimus tarjoaakin uutta tietoa parasosiaalisista suhteista sosiaalisen median ja kuluttajakäyttäytymisen kontekstissa haastateltavien omien näkemyksien kautta. Tutkimuksen tulokset voivat auttaa esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin parissa työskenteleviä sekä myös sosiaalisen median vaikuttajia. Tutkimuksesta nousi myös esille mahdollisia jatkotutkimuksen aiheita.fi
dc.format.extent46
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherparasosiaalinen vuorovaikutussuhde
dc.title”Mua kiinnostaa se niitten elämä” : yksipuolisen ystävyyden merkitys kuluttajakäyttäytymiseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209024466
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineViestintäfi
dc.contributor.oppiaineCommunicationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3135
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysovaikuttajamarkkinointi
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot