dc.contributor.author | Rautaparta-Pennanen, Kaija | |
dc.contributor.author | Kekkonen, Marjatta | |
dc.contributor.author | Collin, Kaija | |
dc.contributor.author | Böök, Marja Leena | |
dc.contributor.author | Rönkä, Anna | |
dc.date.accessioned | 2022-08-31T08:22:40Z | |
dc.date.available | 2022-08-31T08:22:40Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Rautaparta-Pennanen, K., Kekkonen, M., Collin, K., Böök, M. L., & Rönkä, A. (2022). Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä. <i>Sosiaalipedagoginen aikakauskirja</i>, <i>23</i>(1), 13-40. <a href="https://doi.org/10.30675/sa.107618" target="_blank">https://doi.org/10.30675/sa.107618</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_152121821 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82895 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella työntekijöiden kuvauksia ja havaintoja siitä, miten ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä tuetaan vanhemmuutta ja selviytymiskykyisyyttä. Tutkimuksen viitekehyksenä sovellettiin resilienssitutkimuksen ja Seligmanin (2011) PERMA-hyvinvointiteorian käsitteitä. Tutkimuksen kontekstina oli matalan kynnyksen perhekeskustoiminta ja kohteena äiti–lapsi-vertaisryhmä. Lähestymistapana sovellettiin tapaustutkimusta, ja menetelminä olivat työntekijöiden (N=2) parihaastattelut tutkimusjakson alussa ja lopussa sekä puolistrukturoidut päiväkirjat, joihin työntekijät kirjasivat huomioitaan omista toimintatavoistaan ja vuorovaikutustilanteista äitien ja lasten ryhmätapaamisista kolmelta ajanjaksolta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin neljä selviytymiskykyä ja vanhemmuutta vahvistavaa työntekijän toimintatapaa: yhteisen tekemisen järjestäminen ja toiminnan sanoittaminen, kannustaminen ja vahvuuksien tunnistaminen, myönteisen ilmapiirin luominen sekä lähellä oleminen. Sosiaalipedagoginen työote ilmeni vertaisryhmän työntekijöillä toimivan vuorovaikutuksen rakentamisena, yhteisöllisyyden vahvistamisena ja yhteisön kasvatuksellisten mahdollisuuksien etsimisenä. Tutkimus antaa uutta tietoa työkäytänteistä, joilla voidaan vahvistaa vanhempien selviytymiskykyisyyttä perhekeskuksen matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Sosiaalipedagoginen aikakauskirja | |
dc.relation.ispartofseries | Sosiaalipedagoginen aikakauskirja | |
dc.rights | CC BY-NC-ND 4.0 | |
dc.subject.other | vanhemmuuden tukeminen | |
dc.subject.other | resilienssi | |
dc.subject.other | positiivinen kasvatus | |
dc.subject.other | sosiaalipedagogiikka | |
dc.subject.other | parenting support | |
dc.subject.other | resilience | |
dc.subject.other | PERMA welfare theory | |
dc.subject.other | family services | |
dc.subject.other | guided peer group | |
dc.title | Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202208314432 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 13-40 | |
dc.relation.issn | 1457-2168 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 23 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2022 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | selviytyminen | |
dc.subject.yso | vertaisryhmät | |
dc.subject.yso | vanhemmuus | |
dc.subject.yso | äidit | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | resilienssi | |
dc.subject.yso | perhekeskukset | |
dc.subject.yso | positiivisuus | |
dc.subject.yso | sosiaalipedagogiikka | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11867 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12877 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3312 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12279 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4354 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p411 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p25253 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23383 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12031 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19198 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p29074 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.30675/sa.107618 | |
dc.type.okm | A1 | |