Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä
Rautaparta-Pennanen, K., Kekkonen, M., Collin, K., Böök, M. L., & Rönkä, A. (2022). Vanhemmuuden ja selviytymiskykyisyyden tukeminen ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, 23(1), 13-40. https://doi.org/10.30675/sa.107618
Julkaistu sarjassa
Sosiaalipedagoginen aikakauskirjaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2022
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella työntekijöiden kuvauksia ja havaintoja siitä, miten ohjatussa äiti–lapsi-vertaisryhmässä tuetaan vanhemmuutta ja selviytymiskykyisyyttä. Tutkimuksen viitekehyksenä sovellettiin resilienssitutkimuksen ja Seligmanin (2011) PERMA-hyvinvointiteorian käsitteitä. Tutkimuksen kontekstina oli matalan kynnyksen perhekeskustoiminta ja kohteena äiti–lapsi-vertaisryhmä. Lähestymistapana sovellettiin tapaustutkimusta, ja menetelminä olivat työntekijöiden (N=2) parihaastattelut tutkimusjakson alussa ja lopussa sekä puolistrukturoidut päiväkirjat, joihin työntekijät kirjasivat huomioitaan omista toimintatavoistaan ja vuorovaikutustilanteista äitien ja lasten ryhmätapaamisista kolmelta ajanjaksolta. Aineisto analysoitiin temaattisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin neljä selviytymiskykyä ja vanhemmuutta vahvistavaa työntekijän toimintatapaa: yhteisen tekemisen järjestäminen ja toiminnan sanoittaminen, kannustaminen ja vahvuuksien tunnistaminen, myönteisen ilmapiirin luominen sekä lähellä oleminen. Sosiaalipedagoginen työote ilmeni vertaisryhmän työntekijöillä toimivan vuorovaikutuksen rakentamisena, yhteisöllisyyden vahvistamisena ja yhteisön kasvatuksellisten mahdollisuuksien etsimisenä. Tutkimus antaa uutta tietoa työkäytänteistä, joilla voidaan vahvistaa vanhempien selviytymiskykyisyyttä perhekeskuksen matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa.
...
Julkaisija
Sosiaalipedagoginen aikakauskirjaISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-2168Asiasanat
vanhemmuuden tukeminen resilienssi positiivinen kasvatus sosiaalipedagogiikka parenting support resilience PERMA welfare theory family services guided peer group selviytyminen vertaisryhmät vanhemmuus äidit lapset (ikäryhmät) sosiaaliset suhteet perhekeskukset positiivisuus vuorovaikutus positiivinen pedagogiikka
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/152121821
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön käsityksiä vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on vaikeasti vammaisten lasten vertaissuhteista ja niiden tukemisesta. Kiinnostuksen kohteena oli, miten henkilöstö ... -
Supportive Parenting Buffers the Effects of Low Peer Acceptance on Children’s Internalizing Problem Behaviors
Zarra-Nezhad, Maryam; Moazami-Goodarzi, Ali; Aunola, Kaisa; Nurmi, Jari-Erik; Kiuru, Noona; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Springer, 2019)Background Children who are not accepted in their peer group are at risk of developing internalizing problem behaviors. It is possible, however, that supportive parenting can provide a buffer against the detrimental ... -
CopaGloba – Learning to coparent: A longitudinal data on construction of coparenting in transition to parenthood (focus group interview data of professionals in family centers)
Böök, Marja; Kokkinen, Katja; Kekkonen, Marjatta; Rönkä, Anna; Malinen, Kaisa; Moilanen, Johanna (Tietoarkisto, 2022)CopaGloba-hankkeessa tutkittiin vanhempien välisen yhteistyön eli yhteisvanhemmuuden kehittymistä ja päivittäisiä muutoksia ja selvitettiin, millä tavalla perhe- ja työpolitiikka, perhepalvelut sekä vallitsevat kulttuuriset ... -
Physical Activity Parenting questionnaire for Children (PAP-C)
Laukkanen, Arto; Korhonen, Elisa.; Barnett, Lisa; Aunola, Kaisa; Sääkslahti, Arja (University of Jyväskylä, 2023)Tipsu & Tapsu on lapsille suunnattu validoitu mittaristo liikuntaa tukevan vanhemmuuden arvioimiseen. Lapset arvioivat kuvallisen ja tarinallistetun mittariston avulla liikkumiseen liittyviä vanhemmuuskäytäntöjä. ... -
Vanhempien kasvatukselliset arvot sekä niiden yhteys vanhemmuuden uupumukseen
Sorkkila, Matilda; Rantala, Anna; Aunola, Kaisa (Suomen kasvatustieteellinen seura; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 2010-luvun suomalaisten vanhempien kasvatuksellisia arvoja sekä niiden yhteyttä vanhemmuuden uupumukseen. Osallistujat olivat 1725 vanhempaa, joista 91 % oli äitejä. Tulokset ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.