A tale of two trade-offs : Effects of opening pathways from vocational to higher education
Ollikainen, J.-P., & Karhunen, H. (2021). A tale of two trade-offs : Effects of opening pathways from vocational to higher education. Economics Letters, 205, Article 109945. https://doi.org/10.1016/j.econlet.2021.109945
Julkaistu sarjassa
Economics LettersPäivämäärä
2021Oppiaine
TaloustiedePäätöksentekoa tukeva taloustiede ja talouden kilpailukyky (painoala)Empirical MicroeconomicsBasic or discovery scholarshipEconomicsPolicy-Relevant Economics and Competitiveness of Economy (focus area)Empirical MicroeconomicsBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© 2021 Elsevier B.V. All rights reserved.
This paper studies the effects of a vocational secondary school reform implemented in Finland between 1999 and 2001. The reform extended vocational two-year programs to three years and made all graduates eligible to apply for university. For identification, we exploit the gradual implementation of the reform, and use a differences-in-differences approach and administrative register data up to 13 years after the reform. We find no long-term effect on enrollment in further education or labor market outcomes. However, our results illustrate that the reform increased the dropout probability. Thus, the benefits of opening pathways from vocational to higher education may be outweighed by the cost of a more demanding curriculum.
Julkaisija
Elsevier BVISSN Hae Julkaisufoorumista
0165-1765Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/96692368
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1381]
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisätietoja rahoituksesta
This study is a part of the project “My Path” (grant No. 293445),funded by the Strategic Research Council of the Academy of Finland.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Changing patterns of transition to VET and from VET to higher education : the on-going Finnish VET reform
Virolainen, Maarit (Premiss, 2018)Since the 1990s participation in the Finnish vocational education and training (VET) increased by 10%, i.e. it became more attractive choice for young and altogether 42% of them chose it as their post-compulsory education ... -
Opintojen negatiivinen keskeyttäminen ammatillisessa koulutuksessa : ryhmänohjaajan näkökulma
Romakkaniemi, Tero (2013)TIIVISTELMÄ Romakkaniemi, Tero. OPINTOJEN NEGATIIVINEN KESKEYTTÄMINEN AMMATILLISESSA KOULUTUKSESSA. RYHMÄNOHJAAJAN NÄKÖKULMA.Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, s. ... -
Economic studies on higher education and productivity
Karhunen, Hannu (University of Jyväskylä, 2015) -
Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt
Okker, Sauli (2019)Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ... -
Motivaation puutteen taustalla olevat tekijät ja ammatillisten opintojen keskeyttäminen : nuorten tarinoita keskeyttämisprosesseista
Kettunen, Jemina (2012)Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitä tekijöitä toisen asteen ammatillisten opintojen keskeyttämiseen johtaneen motivaation puutteen taustalla on. Tutkimus oli osa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.