Språköverskridande policy och verksamhet på ett samlokaliserat daghem
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This doctoral dissertation is a qualitative case study on language policy in a co-located kindergarten with Finnish- and Swedish-language groups located in the same building. In this dissertation, I explore language policy through the actions of early childhood education teachers in particular. In addition, I examine how national and institutional level language policies are reflected in the language practices of these teachers. The aim is to explore what kind of an effect language planning and language ideologies have on teachers’ language use, language choice and discourses. The aim includes to examine if teacher collaboration across the language groups influences the language policy of the kindergarten.
Four kindergarten teachers – two of them working in the Swedish-language groups and two in the Finnish-language groups – participated in this study. Based on ethnographic language policy research, the data include observations from the co-located kindergarten, a research diary, video- and audio-recordings, teacher interviews, and a sample of steering documents. The data have been analysed with the help of triangulation methods and discourse analysis.
The results indicate that even though quite a monolingual picture of early childhood education is created in the steering documents, an opportunity to emphasize the local features is given to the teachers and the kindergartens. As bilingualism and collaboration are seen as important parts of the focus kindergarten, the language policy has become a bilingual policy rather than one that separates the two languages. The results show that the teachers make their language choices according to the language background of the child, as well as the kindergarten group they belong to, but choices are also based on the teachers’ own language skills, contextual understanding, and values.
This dissertation shows that both national level and institutional level language policies as well as the teachers’ own language policies have an effect on how languages are used by the teachers. The language policy of the kindergarten can be seen as holistic: the monolingual activities support children’s language development and language learning, but the shared spaces, the joint activities as well as the cooperation between the groups and teachers support and promote bilingualism. The results also show that the co-located kindergartens have a great potential for activities and cooperation that overrides language borders.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9192-0ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Julkaisuun sisältyy osajulkaisuja
- Artikkeli I: Sopanen, P. (2019). Språkmedvetenhet i småbarnspedagogiskt arbete : Finländska daghemspedagogers reflektioner. Nordisk Barnehageforskning, 18(1). DOI: 10.7577/nbf.2868
- Artikkeli II: Alstad, G. T., & Sopanen, P. (2021). Language orientations in early childhood education policy in Finland and Norway. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 7(1), 30-43. DOI: 10.1080/20020317.2020.1862951
- Artikkeli III: Sopanen, P. (2022). Teachers’ language practices and choices in a bilingual, co-located kindergarten in Finland. Apples : Journal of Applied Language Studies, 16(1), 21-44. DOI: 10.47862/apples.107280
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [871]
- Väitöskirjat [3602]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
På finska och svenska : tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola
Palojärvi, Anu; Palviainen, Åsa; Mård-Miettinen, Karita (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Uppfattningar om språkbruket på daghem hos föräldrarna till tvåspråkiga barn
Kvist, Hanna (2016)Tämän tutkielman tarkoituksena on kartoittaa millaisia käsityksiä monikielisten perheiden vanhemmilla on ruotsinkielisten päiväkotien kielenkäytöstä, sekä kenelle vastuu kielenkäytöstä vanhempien mielestä kuuluu. Koska ... -
Två- och flerspråkiga familjer i en enspråkig miljö : föräldrars motiv och orsaker att välja ett visst daghem till sina barn
Viitanen, Pauliina (2012)Tutkielmani tarkoitus on tutkia ja ymmärtää niitä motiiveja ja syitä, joita kaksikielisillä perheillä on suomenkielisessä kunnassa valitessaan tiettyä päiväkotia lapsilleen. Tärkeimmät tutkimuskysymykseni ovat, mitkä ovat ... -
Finskspråkiga småbarns tankar kring svenska språket i ett daghem som erbjuder pedagogik på två språk.
Luonua, Marjaana (2016)Pienten lasten, tässä tutkielmassa alle kouluikäisten päiväkotilasten, kielellistä tietoisuutta ja kielikäsityksiä ruotsin kielestä ei ole tutkittu juuri ollenkaan. Tämän tutkielman tarkoituksena on saada tietoa ajatuksista ... -
”Se on vaa niinku semmonen tårta på tårta niinku semmonen lisä eikä mistään pois” : föräldrars erfarenheter av svenskspråkig språkduschverksamhet på ett daghem i Egentliga Finland
Ylitalo, Emilia (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia ajatuksia ja kokemuksia päiväkotilasten vanhemmilla on ruotsinkielisestä kielisuihkutustoiminnasta. Lisäksi tarkoituksena on selvittää millaisia hyötyjä kielisuihkutuksella ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.