Show simple item record

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.authorSalmela, Vesa
dc.date.accessioned2022-08-09T05:56:07Z
dc.date.available2022-08-09T05:56:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82445
dc.description.abstractKryptovaluuttateollisuuden ennustetaan jatkavan nousuaan, mikä puolestaan tuo markkinoille jatkuvasti uusia kryptovaluuttoja. Johtuen mainostajien rajallisesta budjetista, sekä internetin keskustelupalstojen keskeisestä asemasta, kryptovaluuttoja mainostetaan varhaisessa vaiheessa internetin keskustelupalstoille julkaistujen keskusteluiden muodossa. Mainosviestien pääasiallinen tarkoitus on saada lukija sijoittamaan mainostettuun kryptovaluuttaan. Tässä tutkielmassa pyrittiin selvittämään retorisen analyysin avulla kryptovaluuttamainoksissa käytettyjä retorisia keinoja, sekä niiden tarkoitusta. Tutkimuksen aineisto koostui 10 eri kryptovaluutan mainoksesta. Yhteensä mainoksia oli 54. Mainokset kerättiin Redditin kryptovaluuttakeskusteluille omistetuilta alafoorumeilta. Kerätystä aineistosta identifioitiin siinä esiintyvät retoriset keinot, jonka jälkeen ne kategorisoitiin ja niiden funktiot analysoitiin. Analyysi osoitti, että neljä retorista keinoa esiintyi mainoksissa useimmiten. Nämä retoriset keinot olivat liioittelu, listaus, vertaus ja viittaus. Retorisia keinoja käytettiin mainostettujen kryptovaluuttojen ominaisuuksien, sekä yleisesti sijoitustilaisuuden korostamiseen. Retorisia keinoja käytettiin myös lukijan huomion herättämiseen. Mahdollisena jatkotutkimuksena voitaisiin toteuttaa tutkimus, jossa tarkastellaan vain yhden kryptovaluutan mainoksia, jolloin aineistona toimisi pidemmän aikavälin otanta. Näin ollen esimerkiksi käyttötarkoituksen tuoma uskottavuus, sekä mainoksien sijainti tarjoaisi uusia mahdollisuuksia erilaisten retoristen keinojen ja niiden tarkoitusten analysointiinfi
dc.format.extent33
dc.language.isoen
dc.subject.otherrhetorical device
dc.subject.othercryptocurrency
dc.subject.otherrhetorical analysis
dc.title“To The Moon?” : a study on the use of rhetorical devices in cryptocurrency advertisement
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202208093996
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovirtuaalivaluutta
dc.subject.ysoretoriikka
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysoverkkomainonta
dc.subject.ysovirtual currency
dc.subject.ysorhetoric
dc.subject.ysoadvertising
dc.subject.ysoonline advertising


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record