dc.contributor.advisor | Suoranta, Mari | |
dc.contributor.author | Kaleton, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T05:23:32Z | |
dc.date.available | 2022-07-29T05:23:32Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82413 | |
dc.description.abstract | Digitaalisten Palvelujen asema liiketoiminnan mahdollistajana ja liiketoimintaprosessien
tehokkuuden lisääjänä on laajasti tutkittu ilmiö niin kauppatieteiden kuin tietojärjestelmätieteidenkin
tutkimuksessa. Digitaalisia palveluita on tutkittu paljon kehittämisen ja
niiden suomien mahdollisuuksien näkökulmasta, mutta niiden ylläpitäminen ja käytönhallinta
jää usein vähemmällä huomiolle.
Tämän tutkimuksen tavoite on tutkia yksityisen terveydenhuollon yrityksen sisäistä IT
hallintoa. Tutkimuksessa luodaan ymmärrystä tietohallinnon rooliin organisaatiossa ja
kuinka tunnettuja tietohallintomalleja hyödynnetään. Tutkimuksessa paneudutaan tietohallinnon
työntekijöiden kokemiin haasteisiin työnsä suorittamisessa. Tutkimuksen toteutustapa
oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelemalla
kahdeksan Organisaatio X:n henkilöä. Heidät valittiin työtehtävänsä ja
kokemuksiensa perusteella, jotta saataisiin laaja kuva erilaisten tietohallinnon osa-alueiden
toteutumisesta ja haasteista. Aineiston analysointi tehtiin sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa löydettiin kaksi pääteemaa: Tietohallinnon nykytila ja tietohallinnon
kokemat haasteet.
Tutkimustulokset osoittivat, että kasvu niin henkilöstömäärällisesti kuin teknologioiden
määrässä laskee työn jäsenneltävyyttä. Hyvin suunnitellut työprosessit, joita yritys voi
hyödyntää toistuvan laadukkaan palvelun luomiseksi, eivät ilmesty tyhjästä. Arvokkaan
sisäisen tiedon jakamiseen on kanavoitava resursseja. Organisaatiot hyödyntävät paljolti
yleisesti tunnettuja tietohallinnon malleja, kuten ITIL:iä ja DevOpsia, johtuen näiden mallien
laajasta opetustarjonnasta koulutuskentässä ja alan koulutusmateriaaleissa. Tietohallinnossa
voidaan kokea haasteita työn siirtämisessä eteenpäin organisaation sisällä, jos
toimintamallit eivät ole selkeitä. Tämä voi hidastaa työn tekemistä ja aiheuttaa negatiivisia
kokemuksia henkilöstössä. | fi |
dc.description.abstract | Role of IT Services has been recognized as enabler of business and enhancer of business
processes. It has been widely studied from perspectives of Business studies and Information
Systems Sciences. A lot of research is from the perspective of developing new services
and applications for conducting business but maintaining them and operating them
is more overlooked field of research.
The purpose of this research is to study a privatized healthcare organizations internal IT
Operations. This research generates understanding on IT Operations role within and organization
and how common IT Operational models are utilized. This research delves into
the experiences of staff of IT Operations, the challenges they experience in their everyday
life and how IT Operations are conducted. The research method for this research project
was qualitative content analysis. Data collection was done by conducting semi-structured
theme interviews to eight employees of Organization X. They were selected based on their
role within IT Operations of Organization X, and for their experiences. Findings of the
study were of two main themes.
Results indicated that growth, both in number of staff and in number of technologies being
utilized by Organization X had decreased structure of work. Robust processes that
enable continuous and high-class service delivery don’t emerge from nothing. Allowing
for quiet knowledge within organisation to spread is a key focus point for increasing quality
of digital services. Organizations seem to utilize common IT Operational Models such
as ITIL and DevOps, as these practices are commonly taught in academia and in the industry’s
seminars and other materials. Personnel of IT Operations may experience challenges
in delegating work to other divisions and teams within organization, if processes
for this are not adamant. This may decrease efficacy of IT Operations and cause negative
experiences to staff. | en |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | IT operations | |
dc.subject.other | digital service operation | |
dc.subject.other | ITIL | |
dc.subject.other | DevOps | |
dc.subject.other | digital services | |
dc.subject.other | service management | |
dc.title | IT operational models in private health care | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202207293971 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kauppakorkeakoulu | fi |
dc.contributor.tiedekunta | School of Business and Economics | en |
dc.contributor.laitos | Taloustieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Business and Economics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yrittäjyys | fi |
dc.contributor.oppiaine | Entrepreneurship | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 20422 | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | organisaatiot | |
dc.subject.yso | yritykset | |
dc.subject.yso | terveydenhuolto | |
dc.subject.yso | digitalisation | |
dc.subject.yso | organisations (systems) | |
dc.subject.yso | enterprises | |
dc.subject.yso | public health service | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.type.okm | G2 | |