Jalkapallovalmentajien kouluttautuminen Suomen Palloliiton valmennuspolulla : lisäkouluttautumista tukevat ja estävät tekijät sekä UEFA C -koulutuksen käytännön hyödyt
Päivämäärä
2022Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisena jalkapallovalmentajat kokevat Suomen Palloliiton järjestämän UEFA C -valmentajakoulutuksen ja selvittää millaisia käytännön hyötyjä valmentajat saavat valmentajakoulutuksesta. Sen lisäksi tutkittiin valmentajan aikomusta jatkaa seuraavalle koulutustasolle, sekä minkälaiset tekijät tukevat tai estävät jatkamista. Tutkimuksessa taustamuuttujia olivat valmentajakokemus, valmennettava ikäluokka sekä Palloliiton seurojen laatujärjestelmä.
Tutkimukseen osallistui 63 UEFA C -valmentajakoulutuksen käynyttä valmentajaa ja he vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen vähintään kuukausi koulutuksen päättymisen jälkeen. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa apuna käyttäen. Tulosten analyysimenetelminä käytettiin kuvailevina menetelminä keskiarvoja ja keskihajontoja sekä näiden lisäksi ristiintaulukointia, korrelaatiota ja t-testiä.
UEFA C -valmentajakoulutuksen sisältöalueet ovat urheilu- ja lajiosaaminen, ihmissuhdetaidot sekä itsensä kehittämisen taidot. Verrattaessa eri sisältöalueiden käytännön hyödyllisyyttä valmentajien näkökulmasta, niin sisältöalueet korreloivat vähintään kohtuullisesti toistensa kanssa ja niiden keskiarvojen välillä ei ollut suuria eroja. Huomioitavaa oli, että nuorempia ikäluokkia valmentavat hyötyivät enemmän urheilu- ja lajiosaamisen sisällöistä. Valmentajista 83 prosenttia aikoi jatkaa UEFA B -valmentajakoulutukseen. Valmentajan jatkokouluttautumisen kannalta tärkeimpiä tukevia tekijöitä olivat valmentajana toimimiseen liittyvät tekijät. Tärkeimmät tukevat tekijät olivat kouluttautumisen tärkeyden kokeminen, koulutuksen hyödyllisyys, halu kehittyä valmentajana, oman osaamisen arvostus ja pelaajakehityksen tärkeys. Eniten estäviä tekijöitä jatkokouluttautumiseen olivat elämäntilanteeseen liittyvät tekijät. Yksittäisiä estäviä tekijöitä olivat ajan riittämättömyys, päivätyö, opiskelu ja koulutuksen hinta.
Tämän tutkimuksen mukaan valmentajat ovat innokkaita jatkokouluttautumiselle. Valmennuskoulutuksia järjestettäessä olisi hyvä pohtia, miten koulutukset huomioivat valmentajakoulutusta tukevia ja estäviä tekijöitä. Palloliiton tavoitteena on koulutettu ja osaava valmentaja jokaiselle pelaajalle, joten näitä tekijöitä huomioimalla Suomen Palloliitolla voisi olla parempi mahdollisuus tavoittaa ja kouluttaa enemmän jalkapallovalmentajia strategiansa mukaisesti.
...
The purpose of this study was to investigate football coaches’ perceptions of the UEFA C coaching course and its practical benefits. The study also examines coaches’ willingness to continue to UEFA B coaching course and find elements that promotes and inhibits continuing. In the study data was divided according to the participants coaching experience, the age of the coached team and the Finnish Football Association’s ranking system.
The participants of the study were 63 UEFA C licensed coaches who answered the questionnaire at least month after the UEFA C coaching course. Data were measured with an electronic questionnaire and analyzed with IBM SPSS Statistics 26 -program. In the study a quantitative approach including means, standard deviations, crosstabs, correlations and t-test was used.
UEFA C coaching course contents include sports skills, interpersonal skills and self-management skills. All the contents have at least moderate correlation to each other on how important they were in practical so there were not any differences from the coaches' point of view. Also the means were close to each other. Results showed difference in sport skills when comparing the coaches of younger teams to the coaches of adolescent or adult teams. The Finnish Football Association’s ranking system or participants coaching experience did not affect coaches’ perceptions of UEFA C coaching course. 83 percent of coaches were willing to continue into the UEFA B coaching course. Key points that promote coaches’ further education were found under the Acting as a coach -topic. The most important factors were perceived importance of education, the value of the education, desire to develop as a coach, seeing the value of own skills and the importance of player development. Factors that inhibit coaches’ willingness to further education were associated with their life situations. Disposable time, career, studying and the price of the education were found most common single factors which inhibit further education.
The results of this study indicated that coaches are willing to proceed their education. Organizers of football education should assess the factors which promote or inhibit coaches’ participation in the courses. Taking these into account the Football Association of Finland can reach their strategic goal of educated and competent coach to everyone.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Valmentajakoulutus valmennusosaamisen vahvistajana
Härkönen, Arttu (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää UEFA C -valmentajakoulutukseen osallistuneiden valmentajien valmennusosaamisen kehittymistä. Tavoitteena oli kehittää Suomen Palloliiton alaista koulutusta ja löytää niitä tekijöitä, ... -
Suomalaisten ammattivalmentajien valmennusarvoissa ilmenevät erot
Tornberg-Mattila, Ruut (2013)TIIVISTELMÄ Tornberg-Mattila Ruut (2013). Suomalaisten ammattivalmentajien valmennusarvoissa ilmenevät erot. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 69 sivua, 6 ... -
Millä keinoilla valmentajat tukevat urheilijoiden minäpystyvyyttä?
Kärkinen, Kaisa; Harjunen, Katariina (2024)Minäpystyvyys on Albert Banduran kehittämä käsite, joka on osa sosio-kognitiivista teoriaa. Minäpystyvyys koostuu neljästä osa-alueesta, jotka toimivat tutkimuksemme runkona. Tutkimuksessamme on tarkoitus selvittää, millaisia ... -
Knowledge and coaching effectiveness : an exploratory study of two successful Finnish American football coaches
Valasti, Ville (2023)This study examined successful Finnish American football coaching practices to understand their perceptions of successful coaching knowledge. The study was used to examine two suc- cessful head coaches from Finland who ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.