University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Jalkapallovalmentajien kouluttautuminen Suomen Palloliiton valmennuspolulla : lisäkouluttautumista tukevat ja estävät tekijät sekä UEFA C -koulutuksen käytännön hyödyt

Thumbnail
View/Open
1.6 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pöyliö, Olli |
Martikainen, Elias
Date
2022
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, millaisena jalkapallovalmentajat kokevat Suomen Palloliiton järjestämän UEFA C -valmentajakoulutuksen ja selvittää millaisia käytännön hyötyjä valmentajat saavat valmentajakoulutuksesta. Sen lisäksi tutkittiin valmentajan aikomusta jatkaa seuraavalle koulutustasolle, sekä minkälaiset tekijät tukevat tai estävät jatkamista. Tutkimuksessa taustamuuttujia olivat valmentajakokemus, valmennettava ikäluokka sekä Palloliiton seurojen laatujärjestelmä. Tutkimukseen osallistui 63 UEFA C -valmentajakoulutuksen käynyttä valmentajaa ja he vastasivat sähköiseen kyselylomakkeeseen vähintään kuukausi koulutuksen päättymisen jälkeen. Tutkimusaineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics 26 -ohjelmaa apuna käyttäen. Tulosten analyysimenetelminä käytettiin kuvailevina menetelminä keskiarvoja ja keskihajontoja sekä näiden lisäksi ristiintaulukointia, korrelaatiota ja t-testiä. UEFA C -valmentajakoulutuksen sisältöalueet ovat urheilu- ja lajiosaaminen, ihmissuhdetaidot sekä itsensä kehittämisen taidot. Verrattaessa eri sisältöalueiden käytännön hyödyllisyyttä valmentajien näkökulmasta, niin sisältöalueet korreloivat vähintään kohtuullisesti toistensa kanssa ja niiden keskiarvojen välillä ei ollut suuria eroja. Huomioitavaa oli, että nuorempia ikäluokkia valmentavat hyötyivät enemmän urheilu- ja lajiosaamisen sisällöistä. Valmentajista 83 prosenttia aikoi jatkaa UEFA B -valmentajakoulutukseen. Valmentajan jatkokouluttautumisen kannalta tärkeimpiä tukevia tekijöitä olivat valmentajana toimimiseen liittyvät tekijät. Tärkeimmät tukevat tekijät olivat kouluttautumisen tärkeyden kokeminen, koulutuksen hyödyllisyys, halu kehittyä valmentajana, oman osaamisen arvostus ja pelaajakehityksen tärkeys. Eniten estäviä tekijöitä jatkokouluttautumiseen olivat elämäntilanteeseen liittyvät tekijät. Yksittäisiä estäviä tekijöitä olivat ajan riittämättömyys, päivätyö, opiskelu ja koulutuksen hinta. Tämän tutkimuksen mukaan valmentajat ovat innokkaita jatkokouluttautumiselle. Valmennuskoulutuksia järjestettäessä olisi hyvä pohtia, miten koulutukset huomioivat valmentajakoulutusta tukevia ja estäviä tekijöitä. Palloliiton tavoitteena on koulutettu ja osaava valmentaja jokaiselle pelaajalle, joten näitä tekijöitä huomioimalla Suomen Palloliitolla voisi olla parempi mahdollisuus tavoittaa ja kouluttaa enemmän jalkapallovalmentajia strategiansa mukaisesti. ...
 
The purpose of this study was to investigate football coaches’ perceptions of the UEFA C coaching course and its practical benefits. The study also examines coaches’ willingness to continue to UEFA B coaching course and find elements that promotes and inhibits continuing. In the study data was divided according to the participants coaching experience, the age of the coached team and the Finnish Football Association’s ranking system. The participants of the study were 63 UEFA C licensed coaches who answered the questionnaire at least month after the UEFA C coaching course. Data were measured with an electronic questionnaire and analyzed with IBM SPSS Statistics 26 -program. In the study a quantitative approach including means, standard deviations, crosstabs, correlations and t-test was used. UEFA C coaching course contents include sports skills, interpersonal skills and self-management skills. All the contents have at least moderate correlation to each other on how important they were in practical so there were not any differences from the coaches' point of view. Also the means were close to each other. Results showed difference in sport skills when comparing the coaches of younger teams to the coaches of adolescent or adult teams. The Finnish Football Association’s ranking system or participants coaching experience did not affect coaches’ perceptions of UEFA C coaching course. 83 percent of coaches were willing to continue into the UEFA B coaching course. Key points that promote coaches’ further education were found under the Acting as a coach -topic. The most important factors were perceived importance of education, the value of the education, desire to develop as a coach, seeing the value of own skills and the importance of player development. Factors that inhibit coaches’ willingness to further education were associated with their life situations. Disposable time, career, studying and the price of the education were found most common single factors which inhibit further education. The results of this study indicated that coaches are willing to proceed their education. Organizers of football education should assess the factors which promote or inhibit coaches’ participation in the courses. Taking these into account the Football Association of Finland can reach their strategic goal of educated and competent coach to everyone. ...
 
Keywords
valmentajakoulutus valmentaminen valmennus valmentajat koulutus jalkapallo
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202207073844

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Valmentajakoulutus valmennusosaamisen vahvistajana 

    Härkönen, Arttu (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää UEFA C -valmentajakoulutukseen osallistuneiden valmentajien valmennusosaamisen kehittymistä. Tavoitteena oli kehittää Suomen Palloliiton alaista koulutusta ja löytää niitä tekijöitä, ...
  • Valmentajien näkemyksiä suomalaisen juniorijalkapallon ja juniorijalkapallovalmennuksen tilasta ja suurimmista kehityskohteista vuonna 2009 

    Väisänen, Olli (2012)
  • Suomalaisten ammattivalmentajien valmennusarvoissa ilmenevät erot 

    Tornberg-Mattila, Ruut (2013)
    TIIVISTELMÄ Tornberg-Mattila Ruut (2013). Suomalaisten ammattivalmentajien valmennusarvoissa ilmenevät erot. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 69 sivua, 6 ...
  • The role of leadership in a national team’s success 

    Holopainen, Sakari; Kokkonen, Marja; Szerovay, Mihaly; Konttinen, Niilo (Jyväskylän yliopisto, 2022)
    Every elite football team wants to maximize their success. Especially in international football, smaller footballing countries need to perform well as underdogs when pursuing qualification to the group stage phase of ...
  • Athletes' feeling states related to best and worst soccer games and the coaches' ability to recognize them 

    Kibirkstis, Ieva (2014)
    The coach-athlete relationship is an important factor linked to the performance and well-being of athletes. Athlete’s feeling states prior to performance and the ability of a coach to monitor these states are equally ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre