The Influence of Covid-19 pandemic on organizational learning in the Finnish consumer goods industry
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä pro gradu tutkielma tutkii koronapandemian vaikutuksia Suomen kuluttajatavarateollisuuden organisaatioiden oppimiseen. Tutkimus tehtiin grounded theory- tutkimusmenetelmää käyttäen, jossa datan pohjalta rakennettiin pohja ilmiötä käsittelevälle teorialle. Primäärinen data kerättiin luomalla puolirakenteinen pohja haastattelukysymyksille ja haastattelemalla erään kuluttajatuotteiden yrityksen työntekijöitä, sekä hankkimalla sekundääristä dataa aihealueen aiemmista tutkimuksista ja artikkeleista.
Data-analyysissa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmänä Gioia-metodologiaa, jossa kerätty aineisto koodattiin teemoihin ja kokonaisuuksiin. Analyysin kokonaisuudet jaettiin eri vaiheisiin sen perusteella , olivatko ne liitoksissa organisaation oppimiseen ajassa ennen pandemiaa, sen aikana vai sen jälkeen. Tutkimuksen tulosten perusteella pystytään paremmin päättelemään, kuinka organisaatioiden oppiminen on muuttunut pandemiasta johtuvien muutosten seurauksena.
Tulosten mukaan organisaatiot kuluttajatuoteteollisuudessa ovat toimineet vuosikymmeniä ja onnistuneet keräämään valtavan määrän tietoa ja taitoa asioista mitä ne historiansa aikana ovat oppineet. Monet organisaatiot ovat ajansaatossa siiloutuneet ja niillä on suuria muutoksia vastustavat rakenteet. Teknologian ja automatisoinnin käyttöönotto oli harvalla organisaatiolla sillä tasolla mikä niiden operaatiokokoluokkaan nähden olisi tehokas. Koronapandemia pakotti monet organisaatiot uuden eteen niin, että uusien toimintatapojen löytäminen oli ainoa selviytymistapa kun prosessien läpivienti entiseen tapaan ei ollut enää mahdollista. Uusiutumiskeinot nähdään nyt entistä tarpeellisempana ja moni organisaatio, jonka oppimistapa on läpi historian ollut vanhaa hyödyntävä (exploitative) ja tiedon suunta on kulkenut organisaatiolta sen parissa työskenteleville ihmisille (feedback) pandemian johdosta muutti oppimistapaansa joko tutkivaksi (explorative) tai näitä kahta yhdistäväksi oppimistavaksi (ambidexterial), jossa tieto kulkee joko enemmän yksilöiltä vaikuttaen organisaatioon (feed- forward) tai sitten ollen kaksisuuntaista vaikuttamista ja tiedonjakoa (two-way communication).
...
This master's thesis examines the effects of the COVID-19 pandemic on the learning of Finnish consumer goods industry organizations. The study was conducted using the grounded theory method, in which the base for a theory was constructed to understand the phenomenon. For the theoretical background secondary data was collected from previous research and articles, and primary data for creating the theory was collected by creating semi-structured interview questions and then by interviewing 8 employees of a consumer goods organization. The data analysis used a qualitative research method utilizing the Gioia methodology, in which the collected data was coded into themes and aggregate dimensions that emerged from the interviews. The dimensions from the analysis were divided into different phases based on whether they were related to organizational learning in the time before, during, or after the pandemic.
The results of the study allow us to conclude how the learning of organizations has been altered as a result of the changes caused by the pandemic. They show that organizations in the consumer goods industry, that have been around for decades have managed to gather a huge amount of knowledge and skills from what they have learned over history but also developed embedded and anti-change structures where information and knowledge is shared mainly within organizational silos and not the whole organization. The COVID-19 pandemic forced organizations to face the unknown and make difficult decisions. Finding new ways of doing things was the only way to survive as it was no longer possible to carry out the processes as they were. Although at first the pandemic caused difficulties for people and organizations to cope, these means of renewal are now seen as useful for the organizations and not harmful or unnecessary.
Many organizations whose history of learning has been rather exploitative and where knowledge flow has been from the organization to the individuals, now use organizational learning behaviors that are either explorative or ambidextrous. The Finnish consumer goods organizations have started to show learning behaviors where information flows either more from individuals to the organization (feed-forward) or it is two-way interactive and hence the organizational learning has changed during the pandemic.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29661]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Exploration and exploitation : organization's age and the nature of its innovative behavior
Häggman, Susanna (2015)This study examines the relationship of an organization's age and its innovative activity. The innovative activity of an organization is discussed and examined through the concepts of exploration and exploitation, basing ... -
Does business strategy and management control system fit determine performance?
Jukka, Tapio (Emerald, 2023)Purpose This study examines the relationship between business strategy, management control system (MCS) type and performance. Does the alignment of organisation business strategy and MCS fresult in better performance? ... -
Exploring the elements for value co-creation in consumer information systems in B2B context : a case study on the business event industry
Kaaronen, Olli (2014)Tämä tutkielma tarkastelee arvon yhteisluontia verkkopalvelussa B2B-kontekstissa käyttäen tutkimuksen toimialana kaupallisia seminaareja ja koulutuksia. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytetään arvon yhteisluonnin mallia ... -
Conquering the Liminal Space : Strategic Social Media Influencer Communication in the Finnish Public Sector During the COVID-19 Pandemic
Reinikainen, Hanna; Laaksonen, Salla-Maaria; Pöyry, Essi; Luoma-aho, Vilma (Routledge, 2023)Public sector organisations have traditionally used mass media and their own communication channels to communicate urgent matters to citizens. However, the COVID-19 pandemic has forced these organisations to look for new ... -
The use of vocabulary learning strategies among Finnish high school students
Mäkinen, Leni (2019)Sanaston asema kielten oppimisen ja opetuksen tutkimuksessa on vahvistunut 1980-luvulta lähtien. Sanasto muodostaa ison osan kielitaidosta ja tutkijat ovat sitä mieltä, että sanaston oppimiseen tarvitaan ainakin osittain ...