dc.contributor.advisor | Ukkonen-Mikkola, Tuulikki | |
dc.contributor.author | Wasenius, Minna | |
dc.date.accessioned | 2022-06-30T04:28:34Z | |
dc.date.available | 2022-06-30T04:28:34Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82109 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoite oli selvittää miten pitkän työuran tehneet kokevat työssä oppimisen arvostuksen, tuen ja urakehityksen sekä kuinka riippuvaisia kaikki eri tekijät ovat toisistaan.
Työssä oppiminen on merkittävä oppimisen muoto, jota tapahtuu arjessa viikoittain. Oppimista tapahtuu erilaisissa verkostoissa, kollegoiden kanssa vuorovaikutuksessa ja myös vapaa-ajalla. Työpaikoilla voidaan tarjota ja luoda hyvä oppimisympäristö. Oppimisympäristöön kuuluu, että on hyvät rakenteet, osaa-mispolut ja ympäristöt, jotka tukevat oppimista. On oltava paikka, jossa voi reflektoida kollegojen kanssa. Kaikkien oppimisympäristöjen tulisi olla turvallisia, ja lisäksi on hyvä luoda organisaatioon oppimista tukeva kulttuuri, joka sallii myös virheitä ja keskeneräisyyttä sekä mahdollisuuden oppia virheistä. Ihmisinä emme ole kuitenkaan täydellisiä eikä sitä kannata myöskään tavoitella. Mikäli oppimisympäristö on luottamusta herättävä, me saamme luovuuden nousemaan. Tuloksien perusteella ei voida sanoa, että työssä oppiminen yksistään edistää urakehitystä, vaan yksilön tulee myös hankkia koulutusta. Työssä oppimisen vaikutukset urakehitykseen moni vastaaja oli ”samaa mieltä” tai ”osittain samaa” mieltä. Osa vastaajat nostivat esille, että kokivat myös arvostusta. Työssä oppimista on tuettu koulutuksen avulla ja yksilöt kokivat, että koulutuksesta ja valmennuksista on ollut heille hyötyä ja työ on sujunut paremmin. Kouluttautumista pidettiin myös tärkeänä urakehityksen näkökulmasta. Yksilöiden kokemukset pitkän uran arvostamisesta oli pääsääntöisesti positiivinen, mutta nähtiin myös, että työnantaja ei hyödynnä täysimääräisesti osaamista. | fi |
dc.format.extent | 56 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ammatillisuus | |
dc.title | Yksilöiden kokemukset työssä oppimisen arvostuksesta, tuesta ja urakehityksestä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206303709 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | professionalismi | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | työssäoppiminen | |
dc.subject.yso | urakehitys | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.type.okm | G2 | |