dc.contributor.advisor | Matilainen , Päivi | |
dc.contributor.author | Ciwan, Anu | |
dc.date.accessioned | 2022-06-28T10:24:17Z | |
dc.date.available | 2022-06-28T10:24:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82057 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoitus on selvittää yksin ilman huoltajaa maahan tulleiden pakolaistaustaisten alaikäisten lasten ja nuorten kotoutumisen haasteita ja kotoutumiseen ja kotouttamiseen liittyviä hidastavia tai estäviä tekijöitä. Tarkoituksena on myös tuoda esiin haavoittuvan ryhmän asemaa osana suomalaista yhteiskuntaa ja palveluverkostoja. Tutkielma on kuvaileva kirjallisuuskatsaus, jossa on käytetty aineistona suomalaisia ja ulkomaalaisia tieteellisiä tutkimuksia, joita tarkastellaan Alison Agerin ja Alastair Strangin (2008) kotoutumisen käsitteellisen viitekehyksen valossa. Tutkimustulokset kertovat, että yksin maahan tulleiden kotoutumiseen ja kotouttamiseen vaikuttavat paitsi lähtömaan olosuhteet, yksilöllinen resilienssi ja vastaanottavan maan vastaanottopolitiikka, käytänteet, lainsäädäntö ja palvelurakenteiden monimutkaisuus tai suoranaiset puutteet.
Yksin maahan tulleen asema ymmärretään haavoittuvaksi, mutta on asemansa kautta myös hallinnan kohde. Yksin tulleilla ei ole mahdollisuutta tehdä valintoja asuinpaikastaan, vaikka olisi jo luonut vastaanottavalle paikkakunnalle sosiaalisia suhteita tai aloittanut opintopolkuaan siellä. Kielitaidon puutteellisuus vaikeuttaa osallistumisen mahdollisuuksia ja koulutusjärjestelmä ei tunnista yksin alaikäisenä maahan tulleen tarpeita tarpeeksi hyvin. Perhesuhteet ovat katkenneet tai typistyneet maahan muuton jälkeen ja sosiaaliset suhteet kantaväestöön ovat ns. heikkoja suhteita koostuen lähinnä viranomaisista. Kantaväestöön suhteiden luominen on hankalaa puutteellisen kielitaidon ja vähäisten verkostojen takia, myös asenteet, epäluuloisuus ja rasismi aiheuttavat toiseuden tunteita vaikuttaen negatiivisesti kotoutumiseen. Ryhmäsuhteet koostuvat useimmiten oman etnisen ryhmän jäsenistä, vaikeuttaen kotoutumista, toisaalta lisää lyhyellä aikavälillä turvallisuuden ja solidaarisuuden tunteita. Yksin tulleet alaikäiset saavat usein heikosti tarvittavaa hoitoa traumataustan ja maahanmuuttostressin aiheuttamiin ongelmiin palvelujärjestelmän olemattomuuden tai paikkakuntakohtaisen huonon saavutettavuuden takia. Myös palvelujärjestelmien monikulttuurisuusosaamisessa on puutteita ja kuntakohtaisia eroja. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | pakolaislapsi | |
dc.title | "Viimeistä poikaani en anna" : yksin maahan tulleiden alaikäisten pakolaistaustaisten nuorten kotoutumisen haasteet | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206283660 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | pakolaisuus | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | kotoutuminen (maahanmuuttajat) | |
dc.subject.yso | kotouttaminen (maahanmuuttajat) | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | maahanmuuttopolitiikka | |
dc.subject.yso | alaikäiset | |
dc.subject.yso | integraatio | |
dc.subject.yso | pakolaiset | |
dc.subject.yso | sopeutuminen | |