Yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kotoutuminen
Authors
Date
2018Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielman tehtävänä on selvittää, mitkä tekijät edistävät tai vaikeuttavat yksin tulleen alaikäisen
turvapaikanhakijan kotoutumista. Tutkielmani on laadullinen ja aineistoni koostuu kuudesta
maisterintutkielmaa varten tehdystä haastattelusta ja kolmesta kandidaatintutkielman haastattelusta.
Maisterintutkielmassa haastattelin yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kanssa työskenteleviä
kahta sosiaalityöntekijää, kolmea opettajaa ja perheryhmäkodin ohjaajaa. Kandidaatintutkielman aineistosta
käytän ryhmäkodin johtajan ja kahden sosiaalityöntekijän haastatteluita siltä osin kuin niissä keskustellaan
lapsen ja nuoren sopeutumiseen, kotoutumiseen sekä arjessa selviytymiseen liittyvistä teemoista.
Tutkielman analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia, josta muodostui kolme pääluokkaa eli
yksilölliset, sosiaaliset ja rakenteelliset tekijät. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä on käytetty John
Berryn akkulturaatiomallia. Tutkielmaa lukiessa on oleellista huomioida se, että tutkielmassa on haastateltu
ammattilaisia, joten tutkimus tuo esille heidän näkemyksiä turvapaikanhakijanuorten kotouttamisesta.
Tutkielman tulokset osoittavat kotoutumista edistäviksi tekijöiksi nuoren motivaation sopeutumiseen ja kielen
oppimiseen sekä ystävyyssuhteet valtaväestöön. Lisäksi turvallinen ja pysyvä arki, johon kuuluu koulunkäynti,
sekä Suomessa olevat sukulaiset edistävät kotoutumista. Jokaisessa haastattelussa korostettiin harrastusten
olevan keskeisessä roolissa turvapaikanhakijanuorten kotoutumisessa erityisesti, jos harrastuksissa on mukana
suomalaisia. Keskeisimpiä kotoutumista vaikeuttavia tekijöitä ovat nuoren psyykkinen pahoinvointi, trauman
vaikutus oppimiseen ja sopeutumiseen, rasismi, syrjintä ja kulttuurierot. Kotoutumista vaikeuttaa myös ikävä
ja huoli perheenjäseniä kohtaan sekä koko turvapaikkaprosessiin liittyvä epävarmuus. Turvapaikanhakijat
tarvitsevat kotoutumisen tueksi useita yhteiskunnan tahoja, joten palveluihin pääsy ja niiden toimivuus ovat
keskeisessä asemassa kotoutumisessa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että yksin tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kotoutumiseen
vaikuttavat monet tekijät, jotka usein kietoutuvat yhteen. Esimerkiksi turvapaikanhakijanuorella saattaa olla
samanaikaisesti useita kotoutumista heikentäviä tekijöitä, kuten hoitamattomat traumat ja psyykkiset haasteet,
huoli perheestä sekä jatkuva epävarmuus esimerkiksi oleskelulupaan liittyen, mitkä taas vaikuttavat nuoren
oppimiseen ja asettumiseen Suomessa. Tulosten mukaan olennaisena tekijänä on pysyvyyden ja pysyvyyden
tunteen rakentaminen turvapaikanhakijanuorille, mihin tarvitaan yksilön omia voimavaroja sekä ympäristön
ja yhteiskunnan rakenteita. Lisäksi turvapaikanhakijanuorten osallisuutta ja luottamusta tulee vahvistaa. John
Berryn akkulturaatiomallin mukaan maahanmuuttajan oma suhtautuminen uuteen yhteiskuntaan ja motivaatio
vaikuttavat sopeutumiseen, mutta myös yhteiskunnan asenteet ja maahanmuuttopolitiikka ovat oleellisessa
roolissa heidän kotoutumisessa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29134]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yksintulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden väkivaltakokemukset ja toimijuus matkalla Suomeen: Modaliteetit ja taktinen toimijuus nuorten kertomuksissa
Koivu, Päivi (2018)Maisterintutkielman tehtävänä on selvittää, millaisia väkivaltakokemuksia yksintulleilla alaikäisillä turvapaikanhakijoilla oli heidän matkallaan Suomeen ja kuinka heidän toimijuutensa näyttäytyi niveltyneenä näihin ... -
Yksintulleen alaikäisen kotoutumisen edistäminen perheryhmäkodissa : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Koivukari, Virve (2022)Kandidaatintutkielman aiheena oli yksintulleen alaikäisen kotoutumisen edistäminen perheryhmäkodissa. Tutkielman tarkoituksena oli tutkia yksintulleen alaikäisen lapsen ja nuoren kotoutumisen edistämistä kohti arjen ... -
Yksin alaikäisenä maahan tulleiden kotoutumisen edistäminen kokemusasiantuntijoiden näkökulmasta
Koivukari, Virve (2023)Maisterintutkielman aiheena on yksin alaikäisenä maahan tulleiden kotoutumisen edistäminen kokemusasiantuntijoiden näkökulmasta. Tutkielman tarkoituksena on tuottaa tietoa turvapaikanhakijana yksin alaikäisenä tulleen ... -
"Viimeistä poikaani en anna" : yksin maahan tulleiden alaikäisten pakolaistaustaisten nuorten kotoutumisen haasteet
Ciwan, Anu (2022)Tutkielman tarkoitus on selvittää yksin ilman huoltajaa maahan tulleiden pakolaistaustaisten alaikäisten lasten ja nuorten kotoutumisen haasteita ja kotoutumiseen ja kotouttamiseen liittyviä hidastavia tai estäviä tekijöitä. ... -
Luottamuksen rakentuminen yksintulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden kanssa tehtävässä työssä
Hallinen, Erja (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella luottamuksen rakentumista ilman huoltajaa tulleiden alaikäisten turvapaikanhakijoiden ja heidän kanssa työskentelevien ohjaajien, sosiaalityöntekijöiden ja edustajien välillä. ...