dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Kemppainen, Kaisli | |
dc.date.accessioned | 2022-06-27T09:18:11Z | |
dc.date.available | 2022-06-27T09:18:11Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82036 | |
dc.description.abstract | Dystopiakirjallisuus on ollut suosittu genre nuorten keskuudessa jo usean vuoden ajan, ja tämä kirjallisuuden laji on oiva tapa nostaa esiin eettisiä kysymyksiä vieraan kielen oppitunneilla. Lois Lowryn 1993 julkaisema kirja The Giver on jo pitkään ollut osana pakollista lukemistoa monissa englanninkielisissä maissa, ja on tunnettu siitä, kuinka se käsittelee isoja eettisiä kysymyksiä lapsen näkökulmasta. Yksi käsiteltävistä eettisistä aiheista on eutanasia, ja tätä aihetta käsitellään materiaalipaketissa sekä fiktiivisen maailman yhteydessä, että oikeassa maailmassa.
Kirjallisuuden käyttäminen kielten opettamisessa ei ole uusi käsite, vaan on vuosikymmenten ajan ollut suosittu tapa ympäri maailmaa. Tämä tutkittu ja hyväksi todettu tapa on kuitenkin Suomessa ollut melko harvinaista. Lastenkirjallisuuden käyttö opetuksessa (esim. Belsky 2006) on tuottanut hyviä oppimistuloksia, ja osallistujien suhtautuminen englannin kieleen, sekä lukemiseen ylipäätään kohenivat. Muun muassa tämän tutkimuksen perusteella valitsin lastenkirjan materiaalipaketin pohjaksi, vaikka opiskelijat olisivat vanhempia kuin kirjan tarkoitettu lukijakunta.
Tämä materiaalipaketti on kohdistettu lukiolaisille, sillä heillä on oletettavasti pohjana tarvittava kielitaito sekä kypsyys käsitellä haastaviakin eettisiä kysymyksiä. Materiaalipaketti koostuu yhteensä kymmenestä oppitunnista, joista jokainen on 75-minuutin mittainen lukion oppimäärän mukaan. Tehtävät sopivat osaksi ENA3-kurssia, jossa muun muassa tavoitellaan tulkintojen tekemistä eri aihepiirien teksteistä. Tehtävät koostuvat kirjallisista, suullisista, ja kuuntelutehtävistä. Monet tehtävistä ovat pari-/ryhmätöitä, jotta opiskelijat pääsevät harjoittamaan suullisia taitojaan sekä hiomaan ryhmätyötaitojaan. Yhdessä työskentely myöskin keventää taakkaa jakaa omia mielipiteitä eettisistä aiheista, joihin monilla on vahvat mielipiteet esimerkiksi yhteiskunnan/uskonnon kautta.
Lopputuloksena on moninainen kokoelma erilaisia eettisiin kysymyksiin liittyviä tehtäviä, joita käsitellään kirjan avulla, mutta peilataan myös takaisin todellisuuteen. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.subject.other | dystopian literature | |
dc.subject.other | young adult literature | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | material package | |
dc.title | Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206273640 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | dystopiat | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | etiikka | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | dystopias | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | ethics | |
dc.subject.yso | study material | |
dc.subject.yso | literature | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |