Teaching EFL using Lois Lowry’s the giver : a material packet for upper secondary school
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Dystopiakirjallisuus on ollut suosittu genre nuorten keskuudessa jo usean vuoden ajan, ja tämä kirjallisuuden laji on oiva tapa nostaa esiin eettisiä kysymyksiä vieraan kielen oppitunneilla. Lois Lowryn 1993 julkaisema kirja The Giver on jo pitkään ollut osana pakollista lukemistoa monissa englanninkielisissä maissa, ja on tunnettu siitä, kuinka se käsittelee isoja eettisiä kysymyksiä lapsen näkökulmasta. Yksi käsiteltävistä eettisistä aiheista on eutanasia, ja tätä aihetta käsitellään materiaalipaketissa sekä fiktiivisen maailman yhteydessä, että oikeassa maailmassa.
Kirjallisuuden käyttäminen kielten opettamisessa ei ole uusi käsite, vaan on vuosikymmenten ajan ollut suosittu tapa ympäri maailmaa. Tämä tutkittu ja hyväksi todettu tapa on kuitenkin Suomessa ollut melko harvinaista. Lastenkirjallisuuden käyttö opetuksessa (esim. Belsky 2006) on tuottanut hyviä oppimistuloksia, ja osallistujien suhtautuminen englannin kieleen, sekä lukemiseen ylipäätään kohenivat. Muun muassa tämän tutkimuksen perusteella valitsin lastenkirjan materiaalipaketin pohjaksi, vaikka opiskelijat olisivat vanhempia kuin kirjan tarkoitettu lukijakunta.
Tämä materiaalipaketti on kohdistettu lukiolaisille, sillä heillä on oletettavasti pohjana tarvittava kielitaito sekä kypsyys käsitellä haastaviakin eettisiä kysymyksiä. Materiaalipaketti koostuu yhteensä kymmenestä oppitunnista, joista jokainen on 75-minuutin mittainen lukion oppimäärän mukaan. Tehtävät sopivat osaksi ENA3-kurssia, jossa muun muassa tavoitellaan tulkintojen tekemistä eri aihepiirien teksteistä. Tehtävät koostuvat kirjallisista, suullisista, ja kuuntelutehtävistä. Monet tehtävistä ovat pari-/ryhmätöitä, jotta opiskelijat pääsevät harjoittamaan suullisia taitojaan sekä hiomaan ryhmätyötaitojaan. Yhdessä työskentely myöskin keventää taakkaa jakaa omia mielipiteitä eettisistä aiheista, joihin monilla on vahvat mielipiteet esimerkiksi yhteiskunnan/uskonnon kautta.
Lopputuloksena on moninainen kokoelma erilaisia eettisiin kysymyksiin liittyviä tehtäviä, joita käsitellään kirjan avulla, mutta peilataan myös takaisin todellisuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.