Harhaanjohtava suunnittelu & käyttäjäkokemus
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämä kandidaattitutkielma on toteutettu kirjallisuus katsauksena ja tutkielmassa käsitellään harhaanjohtavia suunnittelumalleja ja niiden käyttäjäkokemukseen. Tutkielman tarkoituksena on vertailla eri harhaanjohtavan suunnittelumalleja, sekä informoida lukijaa käyttöjärjestelmien suunnitelluista, ongelmista ja vaaroista. Tämän lisäksi tutkielmassa tuodaan esille, mitä käyttäjäkokemuksen piirteitä hyödynnetään minkäkin harhaanjohtavan mallin toteutuksessa. Tutkielmassa esitetään tarkemmin eri harhaanjohtavia suunnittelumalleja, sekä pyritään luokittelemaan ne omiin strategisiin kategorioihin. Kategorisoinnin lisäksi tutkielmassa pyritään avaamaan syitä, miksi harhaanjohtavat suunnittelumallit toimivat, sekä mikä kognitiivinen harha on mallin takana.
Tutkielman lähdemateriaali on haettu JYKDOK:ista ja Google Scholarista, sekä lähteitä on vertaisarvioitu Julkasufoorumin avulla. Tutkielman toteutuksessa on painotettu uusia ja asiaan kuuluvia lähteitä. Lähteiden etsimisessä on käytetty hakusanoja ”deceptive design”, ”dark patterns”, ”user experience”, ”UX”, ”design model” ja ”cognitive deception”. Näiden menetelmien ja tutkittujen lähteiden avulla on pyritty vastaamaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: Millainen vaikutus harhaanjohtavilla suunnittelumalleilla on käyttäjäkokemukseen?
Kirjallisuuskatsauksen perusteella kaikki harhaanjohtavat suunnittelumallit vaikuttavat käyttäjäkokemukseen negatiivisesti. Kuitenkaan monia malleja käyttäjä ei itse huomannut käyttötilanteessa, tai käyttäjä ei huomaa, että häntä johdetaan harhaan ja huijataan. Vaikutus käyttäjäkokemukseen ei siis ole välttämättä äkillistä. Tutkielmassa esitetään eri mallien vaikutukseksi käyttäjäkokemukseen esimerkiksi pakotettuja toimintoja, estämistä, häirintää, salailua ja muita tekijöitä, jotka vaikeuttavat käytettävyyttä ja sen seurauksena vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen. Eri lähteistä kävi ilmi, että useissa harhaanjohtavissa suunnittelumalleissa käytetään käyttäjäkokemusta ja sen piirteitä toteutus keinona. Oletukset, ärsykkeet, tottumukset, johdattaminen ja harhauttaminen toteutui hyödyntämällä käyttäjän psykologisia vaikutteita ja kognitiivisia harhoja. Harhaanjohtavien suunnittelumallien tarkoituksena johdattaa käyttäjää ja luomaan tilanteita, missä käyttäjä saattaisi tehdä virheen, mistä suunnittelija hyötyisi. Kognitiivisien harhojen avulla suunnittelijat johdattavat käyttäjiä harhaan.
...
This bachelor thesis is conducted as a literature review and the thesis discusses deceptive design patterns and their impact on user experience. The purpose of the thesis is to compare different deceptive design models and to inform the reader about the design, problems and dangers of operating systems. In addition, the thesis will highlight which user experience features are used in the implementation of which deceptive design. The thesis further details the different deceptive design models and attempts to classify them into their own strategic categories. In addition to the categorization, the thesis aims to open up the reasons why misleading design models work, as well as the cognitive bias behind the model.
The source material for the thesis has been retrieved from JYKDOK and Google Scholar, and the sources have been peer-reviewed using the JUFO. The emphasis has been placed on new and relevant sources. The keywords "deceptive design", "dark patterns", "user experience", "UX" and "design model" have been used to search for sources. These methods and the sources examined have been used to answer the following research question: What is the impact of deceptive design models on user experience?
The literature review shows that all misleading design models have a negative impact on user experience. However, many of the designs are not noticed by the user in the situation of use, or the user does not realize that they are being misled and deceived. The impact on user experience is therefore not necessarily sudden. The thesis presents the impact of different models on user experience, for example, forced actions, blocking, harassment, secrecy, and other factors that impede usability and consequently negatively affect the user experience. Various sources revealed that a number of misleading design models use user experience and its features as a means of implementation. Assumptions, stimuli, habits, induction, and deception were implemented by exploiting the psychological influences and cognitive biases of the user. Deceptive design models are intended to mislead the user and create situations where the user might make a mistake that would benefit the designer. Designers use cognitive biases to mislead users.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelu ketterässä ohjelmistokehityksessä
Terimaa, Tarmo (2019)Nykyaikaisilta ohjelmistoilta vaaditaan niiden teknisten ominaisuuksien lisäksi saumatonta käyttäjäkokemusta. Käyttäjäkokemuksella tarkoitetaan subjektiivista, dynaamista ja kontekstista riippuvaista kokemusta, joka ... -
Käyttäjäkokemuksen vaikutukset verkkokaupan asiakastyytyväisyyteen
Nissinen, Ella (2020)Verkkokaupan kasvavan suosion myötä myös kiinnostus verkkokauppasivus-tojen suunnittelua kohtaan on lisääntynyt. Niin kuin kaiken liiketoiminnan, myös verkkokaupankäynnin tavoitteena on tehdä voittoa, ja koska asiakastyytyväisyys ... -
Käyttäjäkokemuksen suunnittelun malli toimintakyvyn mittaamisen sähköisissä kyselylomakkeissa.
Ivanov, Vladimir; Lappalainen, Tuire (2022)Käyttäjäkokemus on avaintekijä, kun määritetään, onko järjestelmän suunnittelu yhteensopiva käyttäjän koettujen kokemusten, kuten odotuksien sekä kontekstuaalisten, ympäristöllisten ja henkilökohtaisten vaikuttavien ... -
Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen suhde matkapuhelimia vertailevassa käyttäjätutkimuksessa
Tulimäki, Johannes (2015)Käytettävyystutkimuksella ja käytettävyyden mittaamisella on pitkä historia ja aihetta on tutkittu paljon. 2000-luvulla akateemiseen tutkimukseen käytettävyyden rinnalle on noussut käyttäjäkokemus. Käyttäjäkokemus on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.