dc.contributor.advisor | Jokinen, Jussi | |
dc.contributor.author | Niinisalo, Reetta | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T08:55:42Z | |
dc.date.available | 2022-06-22T08:55:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81953 | |
dc.description.abstract | Verkko-opetus ja MOOC-kurssit (Massive open online course) yleistyvät, ja samalla jatkuvaa oppimista korostetaan työelämässä. Jyväskylän yliopistossa on perustettu Jatkuvan oppimisen kehittämisen projekti, joka luo MOOC-kursseja JYU:lle. Tätä varten kehitettiin uusi MOOC-oppimisympäristö, JYU Online Courses. Tutkielmassani kartoitan ja vertailen Online Coursesin suunnittelijoiden ja sitä käyttävien opettajien mentaalisia malleja eli ajatuksia ja oletuksia ympäristöstä. Teoriapohjan muodostavat mentaalisten mallien tutkimus sekä tutkimukset oppimisympäristöistä. Tavoitteena on eroja löytämällä osoittaa kehityskohtia järjestelmään ja käytön tukemiseen. Mentaalisten mallien tukeminen voi paitsi helpottaa opettajien työtä myös parantaa kurssien laatua ja opiskelijoiden käytettävyyttä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, teach back -menetelmällä, tehtävien teolla ja ääneen ajattelulla. Haastateltavat olivat ympäristön suunnittelijoita ja sitä työssään käyttäviä opettajia. Aineisto analysoi-tiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja hierarkkisella tehtäväanalyysilla (HTA). Kokeneiden ja vähemmän kokeneiden opettajien sekä suunnittelijoiden mentaalisia malleja vertailtiin ryhmittäin. Analyysi luokiteltiin taitoihin, tavoitteisiin, MOOC-kursseihin, JYU Online Courses -järjestelmään, opettajien ja opiskelijoiden tehtäviin, kurssien formaattiin, ympäristön rakenteeseen ja toimintaan sekä arvioihin järjestelmästä.
Vähemmän kokeneilla opettajilla oli muita epätarkempi kuva MOOC-kursseista ja järjestelmän tarkoituksesta. Osa heistä myös kyseenalaisti ympäristön tarpeellisuuden tai kuvasi MOOCeille epätyypillistä toimintaa. Kokeneet opettajat kokivat muita useammin järjestelmän vaikeaksi ja osin puutteelliseksi. Suunnittelijat painottivat visuaalista yhtenäisyyttä ja Moodlen aktiviteetteja, ja opettajat painottivat pedagogiikkaa sekä sisällön tuotannon ja kurssin hallinnoinnin työkaluja. HTA:lla saatiin selville toiminnan ja rakenteen tason mentaalisten mallien olennaisia elementtejä ja puutteita. Tutkimuksen tulokset luovat kokonaiskuvaa opettajien ja suunnittelijoiden mentaalisista malleista ja niiden eroista eri abstraktiotasoilla. Saatiin viitteitä, että näillä on vaikutusta käyttöön ja suhtautumiseen. Tutkimus osoittaa, että mentaalisten mallien tunteminen niin abstraktilla kuin käytännön tasollakin voi auttaa kehittämään järjestelmää ja perehdytyskäytäntöjä. | fi |
dc.format.extent | 125 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | mentaaliset mallit | |
dc.subject.other | MOOC | |
dc.title | Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206223558 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kognitiotiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Cognitive Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | suunnittelijat | |
dc.subject.yso | avoimet verkkokurssit | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |