Suunnittelijoiden ja opettajien mentaaliset mallit MOOC-oppimisympäristöstä
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Verkko-opetus ja MOOC-kurssit (Massive open online course) yleistyvät, ja samalla jatkuvaa oppimista korostetaan työelämässä. Jyväskylän yliopistossa on perustettu Jatkuvan oppimisen kehittämisen projekti, joka luo MOOC-kursseja JYU:lle. Tätä varten kehitettiin uusi MOOC-oppimisympäristö, JYU Online Courses. Tutkielmassani kartoitan ja vertailen Online Coursesin suunnittelijoiden ja sitä käyttävien opettajien mentaalisia malleja eli ajatuksia ja oletuksia ympäristöstä. Teoriapohjan muodostavat mentaalisten mallien tutkimus sekä tutkimukset oppimisympäristöistä. Tavoitteena on eroja löytämällä osoittaa kehityskohtia järjestelmään ja käytön tukemiseen. Mentaalisten mallien tukeminen voi paitsi helpottaa opettajien työtä myös parantaa kurssien laatua ja opiskelijoiden käytettävyyttä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, teach back -menetelmällä, tehtävien teolla ja ääneen ajattelulla. Haastateltavat olivat ympäristön suunnittelijoita ja sitä työssään käyttäviä opettajia. Aineisto analysoi-tiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla ja hierarkkisella tehtäväanalyysilla (HTA). Kokeneiden ja vähemmän kokeneiden opettajien sekä suunnittelijoiden mentaalisia malleja vertailtiin ryhmittäin. Analyysi luokiteltiin taitoihin, tavoitteisiin, MOOC-kursseihin, JYU Online Courses -järjestelmään, opettajien ja opiskelijoiden tehtäviin, kurssien formaattiin, ympäristön rakenteeseen ja toimintaan sekä arvioihin järjestelmästä.
Vähemmän kokeneilla opettajilla oli muita epätarkempi kuva MOOC-kursseista ja järjestelmän tarkoituksesta. Osa heistä myös kyseenalaisti ympäristön tarpeellisuuden tai kuvasi MOOCeille epätyypillistä toimintaa. Kokeneet opettajat kokivat muita useammin järjestelmän vaikeaksi ja osin puutteelliseksi. Suunnittelijat painottivat visuaalista yhtenäisyyttä ja Moodlen aktiviteetteja, ja opettajat painottivat pedagogiikkaa sekä sisällön tuotannon ja kurssin hallinnoinnin työkaluja. HTA:lla saatiin selville toiminnan ja rakenteen tason mentaalisten mallien olennaisia elementtejä ja puutteita. Tutkimuksen tulokset luovat kokonaiskuvaa opettajien ja suunnittelijoiden mentaalisista malleista ja niiden eroista eri abstraktiotasoilla. Saatiin viitteitä, että näillä on vaikutusta käyttöön ja suhtautumiseen. Tutkimus osoittaa, että mentaalisten mallien tunteminen niin abstraktilla kuin käytännön tasollakin voi auttaa kehittämään järjestelmää ja perehdytyskäytäntöjä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Minun koulussani on turvallista olla" : oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä
Saari, Salla (2015)Pro gradu -tutkielma käsittelee oppilaiden ja opettajien kokemuksia sekä ajatuksia turvallisesta oppimisympäristöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat tekevät oppimisympäristöstä turvallisen sekä mihin ... -
Using a blended approach to enrich MOOCs on Finnish education
Kananen, Päivi; Kiviniemi, Ari; Kytölä, Liisa; Nykopp, Minna (European Association of Distance Teaching Universities, 2021)Blended education embraces various combinations of face-to-face and online teaching. It has become a normal part of higher education degree programmes. Since the late 1990s, the Open University of the University of Jyväskylä ... -
Suunnittelijoiden tarina verkkosivujen visuaalisen kokemuksen suunnittelusta
Suikki, Jasmin (2019)Tämä tutkimus käsittelee verkkosivujen suunnittelijoiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, eli miten kokemus suunnittelijan mielestä muotoutuu ja millä tavoin tämä näkemys muokkaa verkkosivusuunnittelussa visuaalisten ... -
Enhancing Digital Skills of Early Childhood Teachers Through Online Science, Technology, Engineering, Art, Math Training Programs in Estonia
Leoste, Janika; Lavicza, Zsolt; Fenyvesi, Krostof; Tuul, Maire; Õun, Tiia (Frontiers Media, 2022)Teacher professional development programs, including mid- and long-term Science, Technology, Engineering, Art, Math (STEAM) courses, have recently moved from in person learning at university premises to an online environment. ... -
Millaisia haasteita opiskelijat kokevat verkkoympäristössä
Kukkonen, Lasse (2019)Verkko-opiskelun suuresta suosiosta huolimatta kurssin keskeyttävien määrät ovat hyvin suuret. Mitä syitä ilmiölle on löydettävissä? Ilmiötä tarkastellessa on hyvä tarkastella myös opiskelijoiden motiiveja ja oppimisen ...