dc.contributor.advisor | Puupponen, Antti | |
dc.contributor.author | Hiltunen, Henri | |
dc.date.accessioned | 2022-06-22T05:35:42Z | |
dc.date.available | 2022-06-22T05:35:42Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81939 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastelen Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan roolia sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen strategiassa. Valtavirtaistamisella tarkoitetaan sukupuolinäkökulman sisällyttämistä kaikkiin hallinnollisiin toimenpiteisiin. Valtavirtaistamisen avulla hallintotyön suhde sukupuolten tasa-arvoon tulee näkyväksi, jolloin sitä voidaan myös suunnitella siten, että sen tasa-arvovaikutukset ovat positiivisia. Valtavirtaistamisen tutkimuksessa valtavirtaistamisen strategia jaetaan kolmeen erilaiseen alastrategiaan
Tarkastelen tämän teoreettisen jaottelun kautta Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan potentiaalia toimia sukupuolinäkökulman valtavirtaistajana. Suomalaisista tasa-arvoviranomaisista vain Tasa-arvoyksikölle on määritelty rooli sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisessa, mutta pyrin osoittamaan, että tasa-arvoasiain neuvottelukunnalla edellytyksiä valtavirtaistamistyön suhteen. Neuvottelukuntaa tarkastellaan ensisijaisesti erialaisten julkishallinnollisten lähteiden kautta. Analyysissa pyrin soveltamaan valtavirtaistamisen strategioita koskevaa teoriakehikkoa, ja yritän sen avulla tuottaa tietoa neuvottelukunnasta valtavirtaistajana.
Analyysi osoittaa, että Tasa-arvoasiain neuvottelukunnalla on institutionaalisesti potentiaalia toimia sukupuolinäkökulman valtavirtaistamisen edistämiseksi. Sen toiminnassa ja rakenteessa on piirteitä erilaisista valtavirtaistamismalleista. Tutkielmassa käytettyä valtavirtaistamisen teoriaa ei ole lähtökohtaisesti tarkoitettu yhden toimijan tarkasteluun, mutta sen avulla voidaan jäsentää toimijan potentiaalia suhteessa sukupuolinäkökulman valtavirtaistamiseen | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen | |
dc.subject.other | tasa-arvoviranomaiset | |
dc.title | Tasa-arvoasiain neuvottelukunta ja sukupuolinäkökulman valtavirtaistaminen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206223545 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Yhteiskuntapolitiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Policy | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 209 | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.subject.yso | valtavirtaistaminen | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | tasa-arvopolitiikka | |
dc.subject.yso | neuvottelukunnat | |
dc.subject.yso | sukupuolivaikutukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |