"Siinä ei siirrytä vain kynän käytöstä tietokoneen käyttöön" : museoiden kokemuksia teknologian käytöstä
Museot ovat merkittäviä toimijoita yhteiskunnassa. Valitsemalla mitä tietoa ne keräävät,
tallentavat, ylläpitävät ja esittävät ihmisestä ja hänen ympäristöstään ne samalla vastaavat
kysymyksiin siitä keitä me olemme, mitä on taide, mikä on tärkeää. Jotta museot voivat
vastata tähän haasteeseen, niiden on pystyttävä hahmottamaan ja ymmärtämään niitä toimijoita,
jotka teknologian käytössä vaikuttavat museotoimintaan.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan teknologian vaikutusta museotoimintaan kolmen kohdemuseon
kautta. Kohdemuseot ovat Alvar Aalto -museo Jyväskylästä, Helsingin kaupunginmuseo
sekä Porin taidemuseo. Taustan ja pohjan työlle muodostaa professori Anita
Kankaan keväällä 2004 tekemä sähköpostikysely, jossa kartoitettiin suomalaisten kulttuuriorganisaatioiden
teknologian käyttöä. Tutkittavasta ilmiöstä on pyritty luomaan mahdollisimman
monipuolinen kuva käyttämällä useita eri menetelmiä kuten havainnointi, haastattelut,
valokuvaus ja kirjalliset dokumentit.
Tutkielman tulokset osoittavat, että teknologia on vahva toimija museotoiminnassa. Teknologian
toimijuuteen ja valtaan vaikuttavat sen tarjoamat mahdollisuudet ja helppous, mutta
myös ongelmat, epävarmuus ja uhat, jotka liittyvät teknologisten laitteiden käyttämiseen.
Myös teknologian ominaisuudet itsessään ovat toisaalta vallan lähteitä, toisaalta verkostojen
valtasuhteiden tulosta. Taustalla museolaitoksen ja teknologian kohtaamisissa vaikuttavat
esimerkiksi toimijoiden omaamat resurssit (aika, osaaminen, raha, asenteet) sekä museotoimintaan
liittyvät arvot, määritelmät ja instituutiot.
...
Muu nimeke
Museoiden kokemuksia teknologian käytöstäMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
9.-luokkalaisten kokemuksia teknologian käytöstä liikunnanopetuksen apuvälineenä
Karmala, Patrik; Koponen, Arto (2022)Opetustoiminta on murroksessa, kun teknologiset laitteet lisääntyvät ja mullistavat opetustyylejä. Osa opettajista on innoissaan, mutta osa opettajista kaihtaa tätä muutosta, eivätkä halua sisällyttää teknologiaa opetukseensa. ... -
Opetuksen vaikutus ikäihmisten älylaitteiden käyttöön ja teknologian hyväksyntään
Korpela, Viivi; Pajula, Laura (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, voidaanko teknologisten taitojen opetuksen avulla vaikuttaa ikäihmisten älylaitteiden käyttöön ja niiden hyväksyntään. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat ... -
Kuka kulkee vanhemman vierellä? : lastensuojelun asiakkaana olevien vanhempien kokemuksia sosiaalisista verkostoistaan
Vehniäinen, Hanna (2016)Tutkielmassa tarkastellaan lastensuojelun avohuollon asiakkaana olevien vanhempien kokemuksia omista sosiaalisista verkostoistaan ja verkostoiltaan saamastaan avusta. Aineisto koostuu kolmen lastensuojelun avohuollon ... -
Ihminen julkisessa maailmassa : näkökulmia julkista toimijaa ja julkison muodostumista koskeviin käsityksiin
Ripatti-Torniainen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
”Jee! Mennään lukioon, saadaan läppärit” : lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kokemuksia kannettavan tietokoneen käytöstä, käyttöön liittyvistä koetuista tuki- ja liikuntaelinoireista ja ergonomian toteutumisesta
Paukku, Teija (2018)Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden kannettavan tietokoneen käyttöä oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkasteltiin millaiseksi opiskelijat kokivat työskentelyasentonsa käyttäessään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.