dc.contributor.advisor | Viitala, Riitta | |
dc.contributor.author | Kukkonen, Pihla | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T07:25:03Z | |
dc.date.available | 2022-06-20T07:25:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81878 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osa-aikaista erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttamana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tavoilla erityisopettajat toteuttavat osa-aikaista erityisopetusta osana työtänsä ja millaiset erilaiset tekijät ovat merkityksellisiä osa-aikaisen erityisopetuksen toteutumisessa. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan varhaiskasvatuksen erityisopettajan työtä, inklusiivista varhaiskasvatusta ja osa-aikaista erityisopetusta aiemman tutkimustiedon perusteella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2022 haastattelemalla neljää (4) varhaiskasvatuksen erityisopettajaa puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tutkimus osoitti, että tutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttama osa-aikainen erityisopetus on suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa, jota toteutettiin yhteistyössä muun varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa erilasia pedagogisia ratkaisuja hyödyntäen. Osa-aikaisen erityisopetuksen toteutumisen kannalta merkityksellisiä tekijöitä olivat varhaiskasvatuksen erityisopettajan työnkuva ja suunnitelmallisuus, päiväkotien toimintakulttuurit, tiedonkulku sekä asenteet lapsen tukea ja inklusiivista kasvatusta kohtaan. Olisi tärkeää, että varhaiskasvatuksen henkilöstön yhteiselle keskustelulle ja suunnittelulle varattaisiin riittävästi aikaa, jotta osa-aikaisella erityisopetuksella olisi mahdollisimman hyvät edellytykset toteutua varhaiskasvatuksen arjessa osana lapsen kokonaisvaltaista tukea. | fi |
dc.format.extent | 78 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | osa-aikainen erityisopetus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatuksen erityisopettaja | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osa-aikaisen erityisopetuksen toteuttajana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202206203487 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | erityiskasvatus | |
dc.subject.yso | inkluusio | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |