Pioneerikoulun opettajien osaamisen kehittäminen oppimismuotoilun avulla
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Opettajan työnkuva ja vaadittava osaaminen on kehittynyt paljon viimeisten vuosien aikana. Varsinkin koronaviruspandemia vauhditti osaamisen kehittämisen tarvetta ja pedagogiikan edistämistä eri oppilaitoksissa. Opetuskontekstista riippumatta opettajan osaamisen tulisi olla kokonaisvaltaista, tasalaatuista, oppimista edistävää ja ajantasaista. Opetushenkilöstön resilienssiä koetellaan jatkuvasti pedagogiikan karusellissa ja näin ollen omien vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen, mutta myös uuden opettelu on opettajien velvollisuus. Opettajan rooli ei ole enää pelkästään opettaa oppilaita vaan myös oppia oppilailta. Yhteiskehittäminen ja oppimismuotoilu ovat hyvä ratkaisu tähän haasteeseen. Tässä tutkielmassa käsitellään sotilasopetuslaitoksen opettajien eri osaamisalueita TPACK-viitekehyksen kautta ja selvitetään, kuinka sotilaspedagogiikka istuu siihen. Lisäksi tehdään yhteistyötä oppilaiden kanssa ja pyritään löytämään opiskelijaystävällisempiä näkökulmia oppimisprosessiin, jotta voitaisiin tulevaisuudessa siirtyä opettajalähtöisyydestä oppijakeskeisempään, modernimpaan sotilaspedagogiikkaan. Tuloksista selviää merkityksellisimmät kehityskohteet ja sen perusteella rakennettiin mallinnus, jota voidaan hyödyntää lisäksi muissa kohdeorganisaation aselajikouluissa.
...
The teacher's job description and required skills have developed a lot in recent years. The coronavirus pandemic in particular accelerated the need for developing competences and improving pedagogy in various educational institutions. The teacher's competence should be holistic, uniform, conducive to learning and up-to-date in every teaching context. The resilience of teaching staff is being tested by the ongoing carousel of pedagogy and thus it is the duty of teachers to recognize and support their own strengths as well as learn new skills. The role of the teacher is no longer to teach students but also to learn from. Co-development and learning design are good solutions to this challenge. In this thesis the different areas of expertise are explored through the TPACK framework and it is studied how it is compatible with the military. In addition there will be co-operation with the students and the aim is to find more student- friendly perspectives concerning the learning process in order to change from a teacher centered approach into a more student centered and modern military pedagogy in the future. The results reveal the most significant development targets based on which the modeling was built. The modeling can be used in the other units of the target organization.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten osallisuuteen liittyvän osaamisen kehittyminen kasvatusalan ammattilaisten ja tutkinto-opiskelijoiden yhteisöllisenä oppimisena
Ranta, Minna; Hautakangas, Merja; Hautala, Paula; Sevón, Eija; Merjovaara, Olli; Alasuutari, Maarit (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023) -
Sosiodigitaalisesti "yhteisen nuotion" äärellä : opettajien käsityksiä sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteyksistä oppimiseen.
Koppinen, Taru (2018)Tämän tutkimuksen aiheena oli sosiodigitaalisuutta hyödyntävän opetuksen yhteydet oppimiselle. Tutkimuksen päätehtävä oli tarkastella opettajien käsityksiä oppilaiden ajattelun sekä taitojen rakentumisesta sosiodigitaalisuutta ... -
Kokemukset ja opettajien väliset erot osaamisen tunnistamisen kehittämisessä : sisäisen yrittäjyyden, psykologisen omistajuuden ja työn ilon näkökulma
Niemelä, Raija-Helena (University of Jyväskylä, 2013) -
Opettajien näkemyksiä opetus-oppimisprosesseja ja hyvinvointia edistävistä oppimisympäristöistä eri koulutusasteilla
Mäkelä, Tiina; Kankaanranta, Marja; Yada, Takumi; Hyöky, Elma (Kunnallisalan kehittämissäätiö, 2024)Uudenlaisten ja perinteisten opetuksessa käytettävien menetelmien, välineiden ja tilojen vaikutuksesta sekä opettamiseen ja oppimiseen että hyvinvointiin käydään runsaasti keskustelua. Oppimisympäristöjen suunnitteluun ... -
Vuorovaikutusta luokkahuoneessa : opettajien ja oppilaiden toiminta kirjallisuuden opetuksen prosessidraamatunneilla
Maunu, Marika (2011)Tutkimus käsittelee luokkahuoneen vuorovaikutusta kirjallisuuden opetuksen tunneilla, joilla opetusmenetelmänä on yhteistoiminnallisuutta ja kokemuksellisuutta korostava prosessidraama. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.