Mitä mielenterveysongelmat ovat ja mikä mielenterveyshoidossa auttaa? : kokemuksia Länsi-Pohjan psykiatrian kyselytutkimuksen pilotoinnista
Bergström, T., Vahtola, P., Biro, M., Haaraniemi, T., Hietasaari, T., Jussila, K., Karttunen, M., Keränen, A.-E., Kurtti, M., Köngäs-Saviaro, P., Löhönen, E., Mäkiollitervo, H., Nikanne, P., Onkalo, S., Pitkänen, H., Puotiniemi, T., Raudaskoski, K., Teppola, R., Tarkka, M., . . . Petäjäniemi, J. (2022). Mitä mielenterveysongelmat ovat ja mikä mielenterveyshoidossa auttaa? : kokemuksia Länsi-Pohjan psykiatrian kyselytutkimuksen pilotoinnista. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti, 59(1), 48-61. https://doi.org/10.23990/sa.103328
Julkaistu sarjassa
Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehtiTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Sosiaalilääketieteen yhdistys ry
Psykiatriassa on alettu korostaa sellaisten osallistavien tutkimus- ja hoitostrategioiden merkitystä, joilla pyritään huomioimaan mielenterveyspalveluita käyttävien ja heidän läheistensä yksilöllinen avuntarve. Eräs esimerkki on Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin (LPSHP) alueella kehitetty avoimen dialogin hoitomalli, jolla on saavutettu lupaavia hoitotuloksia. On kuitenkin epäselvää, miten malli on juurtunut LPSHP:n psykiatrian palvelujärjestelmään kehityshankkeiden jälkeen. Lisätietoa tarvitaan myös siitä, miten sekä työntekijät että asiakkaat itse näkevät erilaiset hoitokäytännöt ja sen, mistä psykiatrisen hoidon tarve lähtökohtaisesti johtuu. Näihin kysymyksiin pyrimme vastamaan LPSHP:n psykiatrian kyselytutkimuksella, jonka yhtenä tavoitteena on mielenterveyspalveluiden välitön kehittäminen osallistavan tutkimusasetelman keinoin. Kyselyssä työntekijöiltä ja asiakkailta kysytään strukturoidulla kyselylomakkeella, mistä he ajattelevat palvelutarpeen johtuvan ja mitkä asiat ovat hoidossa auttaneet tai voisivat auttaa. Tässä tutkimuksessa raportoidaan kokemuksia kyselytutkimuksen pilotoinnista, joka toteutettiin Keroputaan sairaalan aikuispsykiatrian poliklinikalla. Pilottiin osallistui 12 asiakasta ja 11 työntekijää. Työntekijät kokivat kyselyn läpikäymisen asiakkaiden kanssa hoidonarviollisena tilanteena, joka sopi hyvin arjen mielenterveystyöhön. Joissakin tilanteissa kyselyn koettiin kuitenkin vievän liikaa aikaa. Asiakkaat kokivat kyselyn mielekkäänä, eikä negatiivista palautetta tai haittatapahtumia raportoitu. Sekä työntekijät että asiakkaat katsoivat asiakkaiden palvelutarpeen johtuvan pääasiassa sosiaalisista tekijöistä. Dialogisen hoitokäytännön mukaisesti työntekijät korostivat tarpeenmukaista, kotiin vietävää ja sekä läheisiä että muita viranomaisia osallistavaa hoitokäytäntöä. Asiakkaat korostivat hoitotapaamisten merkitystä ja sitä, että samat tutut työntekijät jatkavat hoidossa mukana. Merkittäviä näkemyseroja ei ilmennyt. Pilotin perusteella työntekijöitä ja asiakkaita osallistava kyselytutkimus on mahdollista toteuttaa osana arjen psykiatrista hoitoa. Tällainen tutkimusasetelma voi itsessään olla hoidollisesti merkityksellinen, ja se tuottaa välitöntä tietoa psykiatrisen hoidon tueksi.
...
Julkaisija
Sosiaalilääketieteen yhdistys ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0355-5097Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/104375936
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Avoin dialogi toimi Länsi-Pohjan nuorisopsykiatriassa
Bergström, Tomi; Taskila, Jyri J.; Kurtti, Mia; Miettunen, Jouko; Seikkula, Jaakko; Valtanen, Kari (Suomen lääkäriliitto, 2024)Background In the early 2000s, adolescent psychiatry in the Länsi-Pohja Hospital District was organized according to the open dialogue approach. The goal of this register study was to describe the outcomes of adolescents ... -
Mielenterveyspalveluita käyttävien asiakkaiden ja heidän työntekijöidensä näkemyksiä siitä mikä asiakkaan vointia kohentaa
Raudaskoski, Katja; Keränen, Aino-Elina; Bergström, Tomi (Suomen perheterapiayhdistys ry, 2022)Tämän kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuispsykiatrian poliklinikan asiakkaiden ja heidän hoitavien työntekijöidensä näkemyksiä asioista, jotka ovat kohentaneet tai jotka saattaisivat kohentaa asiakkaan vointia. -
A 5-Year Suicide Rate of Adolescents Who Enrolled to an Open Dialogue-Based Services : A Nationwide Longitudinal Register-Based Comparison
Bergström, Tomi; Seikkula, Jaakko; Gaily-Luoma, Selma; Miettunen, Jouko; Kurtti, Mia (Springer, 2023)In the Open Dialogue (OD) based psychiatric services adolescent patients receive less medication and are more often treated within an outpatient setting as compared to standard services. An evaluation of the possible risks ... -
Dialogue as a Response to the Psychiatrization of Society? Potentials of the Open Dialogue Approach
von Peter, Sebastian; Bergström, Tomi; Nenoff-Herchenbach, Irene; Hopfenbeck, Mark, Steven; Pocobello, Raffaella; Aderhold, Volkmar; Alvarez-Monjaras, Mauricio; Seikkula, Jaakko; Heumann, Kolja (Frontiers Media SA, 2021)In recent decades, the use of psychosocial and psychiatric care systems has increased worldwide. A recent article proposed the concept of psychiatrization as an explanatory framework, describing multiple processes responsible ... -
Hulluuden kurjistuvat markkinat
Sihto, Tiina (Sosiaalipoliittinen yhdistys, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.