Neljä strategista tapaa välittää ihmisen yhteiskunnallisista oikeuksista – Sosiaalityön teoreettisen mandaatin ulottuvuuksia ja ehtoja paradigma-analyysin valossa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä maisterintutkielmassa tutkin sosiaalityön teoreettisen itsemäärittelyn mahdollisia ulottuvuuksia ja ehtoja yhteiskuntatieteen kentällä. Sosiaalityön teoreettista mandaattia, jonka nojalla se voisi ajaa ihmisen yhteiskunnallisia oikeuksia on peräänkuulutettu, ja toisaalta postmoderneimmissa lähestymistavoissa myös kyseenalaistettu. Sosiaalityö etsii aineksia omaan itseymmärrykseensä yhteiskuntateorioista, jotka pyrkivät käsitteellistämään sosiaalisia ongelmia ja yhteiskunnallista hyvää. Eräs syy teoreettisen mandaatin kyseenalaistamiselle juontuu yhteiskuntatieteen epäyhtenäisyydestä liittyen käsityksiin tiedon luonteesta ylipäätään sekä eriävistä näkemyksistä hyvistä yhteiskunnallisista kohtalonkuluista. Yhteiskuntateorian jännitteisen kentän ja sosiaalityön oppialan suhdetta analysoimalla voidaan hahmottaa paremmin sosiaalityön asemaa. Tässä tutkielmassa kysyn, millaisia ihmisen yhteiskunnallisista oikeuksista välittämisen strategioita yhteiskuntatieteen kenttä viitoittaa sosiaalityölle sen teoreettisen mandaatin pohjaksi?
Toteutan tutkimuksen paradigma-analyysillä, jossa yhdistyy tieteenfilosofinen ja yhteiskuntateoreettinen analyysi. Valotan havaintojani viittauksilla neljään yhteiskuntatieteen klassikkotekstiin. Sovellan tulkinnoissani radikaalin sosiologian käsityksiä tieteen ja muiden yhteiskunnallisten kenttien suhteista. Paradigmaattisten jännitteiden valottamisen myötä tulee mahdolliseksi oppia uutta mahdollisuuksista puolustaa ihmisten yhteiskunnallisia oikeuksia asiantuntijan näkökulmasta moderneissa yhteiskunnissa, joissa mandaatista kilpailevat myös valtio ja talouselämä.
Analyysin tuloksena paradigmaattisina strategioina hahmottuivat syrjäytymis-, marginalisaatio-, vieraantumis- ja sosialisaationäkökulmat. Paradigmojen eettiset valmiudet eroavat johtuen niiden erilaisista tavoista käsittää yhteiskunnallinen historiallinen muutos, poliittinen toimijuus ja normatiivisena nähty yhteiskunnallinen hyvä. Tutkielmani keskeinen viesti on, että teoreettinen itsetuntemus on sosiaalityölle tärkeää, koska sosiaalityö on ammattina ristiriitaisten yhteiskunnallisten vaatimusten kohteena, mikä asettaa monin tavoin koetteille sen ammattietiikan.
Keskeinen lähdeteos: Burrel, G. & Morgan, G. (1979). Sociological paradigms and organisational analysis.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mielenterveyskuntoutujan ja sosiaali– ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän sosiaalityön asiantuntijoiden kohtaamisten eettiset ristiriidat : Urie Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian mukaan tarkastellen
Jäntti, Susanne (2022)Tutkimuksen tehtävänä ja tutkimuskysymyksenä on tarkastella Urie Bronfenbrennerin ekologisen systeemiteorian perusteella mielenterveyskuntoutujan ja sosiaali– ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän sosiaalityön asiantuntijoiden ... -
Eläinten arvo sosiaalityön kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa
Teperi, Hanna (2024)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan muunlajisia eläimiä sekä eläinten arvoa sosiaalityön kansainvälisessä tutkimuskirjallisuudessa. Teoreettinen viitekehys on kriittinen eläintutkimus ja eläinten moraalinen arvo. ... -
Ympäristösosiologia
Valkonen, Jarno (Jyväskylän yliopisto, 2016) -
Kritiikin lupaus : näkökulmia Frankfurtin koulun kriittiseen teoriaan
Moisio, Olli-Pekka (Jyväskylän yliopisto, 1998) -
Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa : "onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan"
Kontturi, Juha-Pekka (2011)Kontturi, J-P. 2011. Luokanopettajan eettisen arvopohjan rakentuminen osana muuttuvaa yhteiskuntaa. ”Onks mulla ylipäätään eettisiä arvoja ollenkaan?” Jyväskylän Yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Pro gradu -tutkielma. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.