Show simple item record

dc.contributor.advisorSilvennoinen, Johanna
dc.contributor.advisorKujala, Tuomo
dc.contributor.authorKerimaa, Kata
dc.date.accessioned2022-06-15T12:26:03Z
dc.date.available2022-06-15T12:26:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81763
dc.description.abstractÄlykellot ovat puettavia älylaitteita, jotka ovat kuluttajien suosiossa. Älykelloihin liittyy kuitenkin matala kynnys niiden käytön lopettamiseen, joten on olennaista selvittää, miten älykellojen käyttäjäkokemus muotoutuu ajassa. Tässä tutkielmassa oli tarkoituksena selvittää, millaisia hedonisia ja pragmaattisia käyttäjäkokemuksen kokemussisältöjä älykellon käyttäjillä oli sekä miten nämä kokemussisällöt painottuivat eri käyttäjäkokemuksen vaiheissa älykellon käyttäjillä. Ja viimeisenä, millä menetelmillä älykellojen hedonisia ja pragmaattisia käyttäjäkokemuksen vaiheita voidaan tutkia. Tutkielma toteutettiin kyselytutkimuksena, joka luotiin itse läpikäymällä aiempia älykelloihin ja pitkäaikaiseen käyttäjäkokemukseen liittyviä tutkimuksia. Kyselyyn sisällytettiin myös validoitu AttrakDiff-mittari. Kysely rakennettiin niin, että se opasti vastaamaan käyttäjäkokemuksen ajallisten vaiheiden mukaan. Tämä tarkoitti sitä, että pitkäaikaista käyttäjäkokemusta mitattiin osin retrospektiivisesti. Kysely tuotti sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista aineistoa. Määrällistä aineistoa analysoitiin tilastollisesti ja laadullista aineistoa laadullisella sisällönanalyysilla. Kyselyyn vastasi 200 henkilöä. Vastaajat ilmaisivat avoimissa vastauksissa enemmän pragmaattisia kokemussisältöjä verrattuna hedonisiin. Nämä kysymykset liittyivät älykellon käyttöön liittyviin odotuksiin, nykyhetken käyttäjäkokemukseen sekä tulevaisuuden käyttöaikeisiin. Etenkin älykellon avulla terveyden mittaaminen sekä datan saaminen itsestä ilmenivät pragmaattisina kokemussisältöinä jokaisessa käyttäjäkokemuksen vaiheessa. Hedonisina kokemussisältöinä mainittiin esimerkiksi älykellon tulevaisuuden ominaisuuksista älykellon ulkonäköön liittyviä toiveita. Älykelloa pidettiin jokaisessa käyttäjäkokemuksen vaiheessa enemmän pragmaattisena kuin hedonisena tuotteena. Kuitenkin älykellon hedoniset laadunhavainnot saivat myös positiivisia arvioita jokaisessa käyttäjäkokemuksen vaiheessa. Älykelloa voidaan pitää sekä hedonisesti että pragmaattisesti vahvana tuotteena. Tämä tutkielma antoi tietoa myös siitä, millä menetelmillä älykellojen pitkäaikaista hedonista ja pragmaattista käyttäjäkokemusta voidaan tutkia. Tutkielman keskeisimpiä hyötyjä tieteellisesti olivat pitkäaikaisen käyttäjäkokemuksen mallien laajentaminen tulevaisuuteen suuntautuneisiin käyttöaikeisiin sekä uuden tiedon tuottaminen älykelloista. Älykellojen käytännön suunnittelutyöhön liittyen erityisesti käyttäjien tavoitteisiin sekä älykellon avulla suoritettaviin toimintoihin tulisi kiinnittää huomiota älykelloa suunniteltaessa.fi
dc.description.abstractSmartwatches are smart wearable devices which are popular among consumers. However, users have a high probability to stop using the smartwatch. Therefore, it is essential to examine how the user experience of smartwatches shape over time. The purpose of this study was first, to find out what kind of hedonic and pragmatic quality perceptions did smartwatch users have. Second, how hedonic and pragmatic quality perceptions were emphasized at different phases of the user experience by smartwatch users. Lastly, what methods can be used to study the long-term hedonic and pragmatic user experience of smartwatches. Data was collected by the survey, which was created by reviewing previous research related to smartwatches and long-term user experience. The survey included the validated AttrakDiff questionnaire as well. The survey was designed to guide respondents to respond according to the phases of the user experience. This signified that long-term user experience was measured partially retrospectively. The survey produced both quantitative and qualitative data. Quantitative data were analyzed statistically and qualitative data by qualitative content analysis. 200 people responded to the survey. Respondents mentioned more pragmatic quality perceptions compared to hedonic quality perceptions in open-ended questions. These open-ended questions included questions related to expectations, current user experience, and future intentions. Especially measuring health and fitness and getting data about oneself were pragmatic quality perceptions in every phase of the user experience. For example, desires related to the appearance of smartwatches were mentioned as hedonic quality in the future phase of the user experience. In every phase of the user experience, smartwatches were considered more pragmatic than hedonic products. However, the hedonic quality perceptions of smartwatches received positive reviews in every phase of the user experience as well. Therefore, a smartwatch can be considered a strong product both hedonically and pragmatically. This study also provided information on what methods can be used to study the long-term hedonic and pragmatic user experience of smartwatches. The main scientific contributions of the study were the extension of long-term UX models to future-oriented intentions and the creation of new knowledge about smartwatches. Regarding the practical contribution of the study, attention should be paid to the goals of the users and the functions performed by the smartwatch.en
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.subject.otherhedoninen käyttäjäkokemus
dc.subject.otherpragmaattinen käyttäjäkokemus
dc.subject.otherpitkäaikainen käyttäjäkokemus
dc.titleÄlykellojen pitkäaikainen hedoninen ja pragmaattinen käyttäjäkokemus
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206153372
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysopuettava teknologia
dc.subject.ysokäyttäjäkokemus
dc.subject.ysoälykellot


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record